لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۰

سازمان تجارت جهانی: تصمیم ترامپ درباره تعرفه‌ها ممکن است به جنگ تجاری بیانجامد


روبرتو آزودو مدیرکل سازمان تجارت جهانی
روبرتو آزودو مدیرکل سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی روز جمعه هشدار داد اگر دونالد ترامپ برای فولاد و آلومینیم وارداتی به آمريکا تعرفه وضع کند ممکن است باعث یک جنگ تجاری شود که ضایعات اقتصادی فراوانی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ که همواره علیه آنچه که آن را معاملات غیرعادلانه چین و دیگر کشورها توصیف می‌کند موضع گیری کرده روز پنجشنبه گفت در نظر دارد از هفته آینده برای واردات فولاد ۲۵ و برای واردات آلومینیم ۱۰ درصد تعرفه وضع کند.

روبرتو آزودو مدیرکل سازمان تجارت جهانی گفت این نهاد در مورد طرح آمریکا «به شدت نگران است و یک جنگ تجاری به نفع هیچ کس نخواهد بود.»

او در تماسی با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: «از روی واکنش‌های اولیه به طرح آمریکا می‌توان گفت که احتمال وقوع تنش بسیار زیاد است.» او افزود اين نهاد که مسئول نظارت بر تجارت بین المللی است «از نزدیک این حوادث را دنبال خواهد کرد.»

گفته می‌شود اتحادیه اروپا در نظر دارد در مورد فولاد، محصولات کشاروزی و کالاهای دیگر تعرفه‌های تلافی‌جویانه وضع کند. سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: «در حالی که صنایع ما با اقدامات ناعادلانه به خطر خواهند افتاد ما دست روی دست نخواهیم گذاشت.»

وزیر اقتصاد فرانسه گفت این کشور با آلمان و بریتانیا در مورد چگونگی واکنش به تصمیم آمریکا مذاکره خواهد کرد. او افزود:«آمریکا باید بداند اکه اگر این تصمیم یکجانبه را اجرا کند با واکنش قوی، هماهنگ و یکپارچه اتحاديه اروپا روبرو خواهد شد.»

دونالد ترامپ اوایل وقت جمعه در پیامی روی شبکه توئیتر سعی کرد نگرانی‌ها در مورد یک جنگ تجاری را رفع کند. او گفت: «وقتی آمریکا در معاملات خود با تمام کشورهای دیگر میلیاردها دلار از دست می‌دهد جنگ‌های تجاری خوبند و به راحتی می‌توان در آنها پیروز شد.»

آقای ترامپ همیشه ادعا کرده که افزایش تولیدات کشورهای دیگر به خصوص چین باعث کاهش قیمت‌ها شده و با لطمه زدن به تولیدکنندگان آمریکایی وضعیتی بوجود آورده که وزارت تجارت آمریکا آن را تهدیدی برای امنیت ملی توصیف کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید تحت تاثیر نگرانی از این وضعیت شاخص سهام در بازارهای مالی جهان کاهش یافته است.

تولید کنندگان فولاد در آلمان که حدود ۴ درصد از واردات آمریکا را تامین می‌کند از وضع تعرفه‌های وارداتی به شدت ضرر خواهند کرد.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان گفت طرح دولت آمریکا «جای نگرانی جدی دارد» و وضع تعرفه‌های فراگیر به ضرر همه طرف‌ها خواهد بود. او از دونالد ترامپ خواست در این تصمیم تجدید نظر کند و گفت جنگ تجاری بین کشورهای متحد به هر دو طرف لطمه خواهد زد.

آقای گابریل افزود: «اختلافات تجاری شدید بین آمریکا و اروپا به نفع هیچ یک از طرفین نیست و طبق ضرب المثل قدیمی وقتی دو طرف با یکدیگر می‌جنگند طرف سوم سود خواهد برد.» او مشخص نکرد منظورش از طرف سوم کیست.

طبق آمارهای سندیکای تولید فولاد آلمان در مجموع کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود ۲۱ درصد از واردات فولاد آمریکا را تامین می‌کنند و وزیر خارجه آلمان گفت وضع تعرفه از سوی آمریکا هزاران شغل در کشورهای اروپایی را به خطر خواهد انداخت.

سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز گفت وضع تعرفه وارداتی به تجارت بین المللی لطمه خواهد زد و آمریکا با «اقدامات یکجانبه» نمی تواند موضوع تولید بیش از حد فولاد و آلومینیوم در سراسر جهان را حل کند.

او افزود:«دولت آلمان این تصمیم را به دقت مورد توجه قرار داده و تاثیر آن بر اقتصاد آلمان و اتحادیه اروپا را خواهد سنجید.»

با این همه بخش اروپایی اتاق بازرگانی آمریکا که نماینده شرکت‌های آمریکایی است که با اروپا معامله می‌کنند اعلام کرد با نگرانی‌های دونالد ترامپ در مورد تولید بیش از حد فولاد و آلومینیوم در سطح جهان موافق است ولی افزود که طرح رییس جمهور به نحو ناعادلانه‌ای کارخانجات اروپایی را هدف خواهد گرفت و در مورد تولید بیش از حد چین که ریشه اصلی مشکل است کاری نخواهد کرد.»

یکی از مسئولان اتاق بازرگانی آمریکا گفت چنین تصمیمی به واکنش متقابل اتحادیه اروپا منجر خواهد شد که می‌تواند به فعالیت شرکت‌های آمریکایی در اروپا لطمه بزند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG