لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

مجمع اقتصاد جهانی: رتبه ۱۴۰ برای ایران در عرصه برابری جنسیتی


 ایران در بین پنج کشوری قرار گرفته که شاخص برابری زن و مرد در آنها بدترین شاخص در جهان است. عکس آرشیوی‌ست.
ایران در بین پنج کشوری قرار گرفته که شاخص برابری زن و مرد در آنها بدترین شاخص در جهان است. عکس آرشیوی‌ست.

مجمع اقتصاد جهانی در گزارش سالانه خود درباره برابری جنسیتی در ۱۴۴ کشور جهان اعلام کرد که ایران در سال جاری از جایگاه ۱۳۹ در سال گذشته به رده ۱۴۰ افت کرده است.

در گزارش مجمع اقتصاد جهانی، کشورهای مختلف جهان بر اساس اطلاعات مربوط به امکان دسترسی زنان به تحصیل، بهداشت و درمان عمومی، شرکت در امور اقتصادی و سیاسی کشور رده‌بندی شده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ ایران در بین پنج کشوری قرار گرفته که شاخص برابری زن و مرد در آنها بدترین شاخص در جهان است.

در گزارش مجمع اقتصاد جهانی تاکید شد که علی رغم پیشرفت مداوم، اما کند در یک دهه گذشته شاخص برابری جنسیتی در سال جاری میلادی روندی نزولی را طی کرده است.

مجمع اقتصاد جهانی هر سال با بررسی تفاوت‌های موجود بین زنان و مردان در زمینه‌های بهداشت و درمان، آموزش، سیاست و اقتصاد فهرستی از کشورهای مختلف جهان تهیه می‌کند.

در رده‌بندی جدید مانند سال‌های گذشته، ایسلند از نظر برابری جنسیتی بهترین و یمن بدترین کشور جهان معرفی شده‌اند.

در کنار ایسلند کشورهای نروژ، فنلاند، روآندا و سوئد در صدر جدول قرار گرفته‌اند.

این پنج کشور بهتر از کشورهای دیگر جهان توانسته‌اند برابری زن و مرد را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تضمین کنند.

از ۱۴۴ کشور مورد مطالعه ایران، چاد، سوریه، پاکستان و یمن در قعر جدول قرار گرفته‌اند و از آنها به‌عنوان کشورهایی یاد می‌شود که زنان از کمترین حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برخوردارند.

در رده بندی سال گذشته میلادی، ایران و عربستان سعودی به ترتیب در رده‌های ۱۳۹ و ۱۴۱ بودند ولی امسال ایران به رده ۱۴۰ سقوط کرده و عربستان به رتبه ۱۳۸ ارتقا یافته است.

در این گزارش به پس‌رفت نسبی ایران در زمینه‌های آموزش‌، بهداشت و درمان زنان اشاره شده ولی گفته شده که شرکت زنان در امور اقتصادی و سیاسی اندکی پیشرفت کرده است.

عربستان سعودی در چند ماه گذشته رانندگی زنان و شرکت آنها در چند استادیوم ورزشی را آزاد اعلام کرده است. این در حالی‌ست که در ایران زنان هنوز اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند.

مجمع اقتصاد جهانی در گزارش سالانه خود هزینه مادی عدم برابری کامل جنسیتی در کشورهای بزرگ جهان را هم ارزیابی کرده است.

بر اساس این ارزیابی، در صورتی‌که برابری جنسیتی کامل در عرصه اقتصادی در آمریکا تامین شود تولید ناخالص ملی در آن کشور ۱۷۰۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

رشد تولید ناخالص ملی در صورت برابری کامل زن و مرد در عرصه های اقتصادی در بریتانیا ۲۵۰ میلیارد دلار و در چین هم ۲۵۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

در گزارش مجمع اقصاد جهانی گفته شده که با ادامه روند کنونی پیشرفت در برابری زن و مرد در سطح جهان، یکصد سال دیگر می‌توان شاهد برابری کامل زنان و مردان بود.

بر اساس این گزارش، برابری کامل زن و مرد در محل کار ۲۱۷ سال طول خواهد کشید.

XS
SM
MD
LG