لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

کاهش سرمایه‌گذاری‌های جهانی انرژی برای سومین سال پیاپی


بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، در سال گذشته ۷۱۶ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری شد
بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، در سال گذشته ۷۱۶ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری شد

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید سالانه خود گفت که سرمایه‌گذاری‌های جهانی در بخش انرژی برای سومین سال پیاپی کاهش یافته است.

این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین المللی، که به کشورهای صنعتی وارد کننده انرژی مشاوره می‌دهد، می‌گوید که در سال گذشته یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی جهان سرمایه‌گذاری شد که نسبت به سال قبل آن دو درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش حاکیست که میزان سرمایه‌گذاری‌ها، خصوصا در رابطه با برنامه‌های زیست محیطی ناکافی است.

۵۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های جهانی حوزه انرژی مربوط به انرژی‌های فسیلی، از اکتشاف و تولید آنها تا نیروگاه‌هایی هست که با نفت و گاز و زغال سنگ کار می‌کنند. برای اولین بار طی چهار سال گذشته، سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها افزایش یافته است، اما به پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، سهم این بخش‌ها از جذب سرمایه‌های جهانی حوزه انرژی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۰ درصد افت خواهد یافت.

۲۰ درصد کل سرمایه گذاری‌های جهانی در بخش انرژی، در کشور چین انجام شده که این کشور را در صدر فهرست هزینه‌گذاری برای تولید انرژی قرار داده است. این کشور سهمی چشمگیر در توسعه انرژی‌های پاک و بهبود بهره وری انرژی در جهان داشته است.

انرژی برقی

در سال گذشته، در کل ۷۵۰ میلیارد دلار در بخش تولید برق مصرف شده که بیشترین هزینه را در میان دیگر بخش‌های انرژی در بر می‌گیرد.

۲۹۸ میلیارد دلار از این حجم در بخش‌های انرژی‌های پاک (تجدید پذیر) صرف شده است که بیش از دو برابر سرمایه‌گذاری‌ها در نیروگاه‌های فسیلی (نفت، گاز و زغال سنگ) است. با این‌ حال، سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی‌های پاک نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی حدود هفت درصد کاهش یافته که دلیل بزرگ آن کاهش هزینه توسعه این پروژه‌ها بوده است.

تقریبا نیمی از سرمایه‌گذاری‌های جهانی در بخش انرژی‌های پاک در کشور چین انجام شده است.

همچنین طی سال گذشته، ۱۷ میلیارد دلار در بخش انرژی هسته‌ای سرمایه گذاری شده است که ۴۴ درصد نسبت به سال قبل آن کاهش نشان می دهد.

بقیه سرمایه‌گذاری‌ها هم در بخش شبکه برق انجام شده است.

انرژی‌های فسیلی

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، در سال گذشته ۷۱۶ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز، همچنین ۷۹ میلیارد دلار در بخش زغال سنگ سرمایه‌گذاری شد.

در بخش نفت و گاز، سرمایه‌گذاری‌ها حدود سه درصد افزایش و در بخش زغال سنگ ۱۳ درصد کاهش یافته است.

نکته دلگرم کننده در این گزارش، افزایش سه درصدی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش افزایش بهره وری انرژی و رساندن آن به ۱۴۰ میلیارد دلار است.

۲۰ میلیارد دلار نیز در بخش حمل و نقل با منابع انرژی پاک (شامل خودروهای برقی) و گرمایش ساختمان‌ها صرف شده است که کاهشی ۱۳ درصدی نشان می‌دهد.

البته، فروش ماشین‌های برقی در سال گذشته رکورد تاریخی بر جای گذاشته است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک ۱.۴ میلیون خودروی برقی در جهان فروخته شد، اما سهم این خودروها از کل فروش خودرو، حدود ۱.۳ درصد بوده است. حدود نیمی از خودروهای برقی در چین به فروش رفته است. فروش خودرو برقی در چین از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون هر سال دو برابر شده است. ارزش کل خودروهای برقی فروخته شده در جهان طی سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

کشورهای پیشرفته، به خصوص آمریکا، اروپا، چین و برخی کشورهای آسیایی سهمی چشمگیر در افزایش بهره وری انرژی و انرژی‌های پاک داشته‌اند. سهم خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین در این موارد بسیار ناچیز است.

البته بخش عمده‌ای از افت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی‌های پاک مربوط به افت ۱۵ درصدی هزینه‌های توسعه این پروژه‌ها، به خاطر بهبود تکنولوژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

XS
SM
MD
LG