لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

تاریخ‌سازی زنان آمریکا در فوتبال جهان


تیم فوتبال زنان آمریکا در هشت دوره جام جهانی زنان، چهار بار قهرمان شده، یک بار دوم و سه بار سوم.
تیم فوتبال زنان آمریکا در هشت دوره جام جهانی زنان، چهار بار قهرمان شده، یک بار دوم و سه بار سوم.

برتری دو بر صفر تیم ملی فوتبال زنان آمریکا مقابل هلند که یکشنبه شب-۱۶ تیرماه- در استادیوم شهر لیون فرانسه ثبت شد، تنها راقم قهرمانی این تیم در هشتمین دوره جام جهانی فوتبال زنان نبود، بلکه لحظه‌ تاریخ‌سازی پرافتخارترین تیم فوتبال زنان جهان بود.

زنان فوتبالیست آمریکایی که با برجا گذاشتن آماری شگفت‌آور در هر هشت دوره این مسابقات توانسته‌اند یکی از عناوین اول تا سوم را نصیب خود کنند، یکشنبه شب برای چهارمین بار جام قهرمانی را بالای سر خود بردند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و ویلم آلکساندر، پادشاه هلند، دو تماشاگر ویژه بازی پایانی جام هشتم بودند.

نیمه اول فینال ۲۰۱۹ با تساوی بدون گل به پایان رسید. در نیمه دوم مگان راپینو از روی نقطه پنالتی و رز لاول دروازه ساری فان ونندال را گشودند. این دروازه‌بان هلندی، جایزه دستکش طلایی جام جهانی را تصاحب کرد.

راپینو، بازیکن خلاق آمریکایی در پایان بازی به عنوان بازیکن برتر میدان معرفی شد. او همچنین جایزه توپ طلایی جام جهانی را هم نصیب خود کرد.

در این دوره از بازی‌ها، سه مهاجم با شش گل زده در صدر جدول گلزنان ایستادند. الن وایت از انگلیس، آلکس مورگان و مگان راپینو از آمریکا. شریدا اسپیتس هلندی هم با چهار پاس گل، بهترین آمار را به جا گذاشت.

این دوره مانند دوره پیشین جام جهانی زنان، از لحاظ گستردگی پوشش رسانه‌ای، توجه به رخدادهای متن جام و جلب نظر هواداران فوتبال در دنیا، پیشرفت چشمگیری نسبت به دوره‌های اولیه جام جهانی زنان داشت.

بازتاب گسترده رقابت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و توجه به ستاره‌های برجسته فوتبال زنان در رسانه‌ها، سبب شده بود که هشتمین دوره جام جهانی فوتبال زنان وضعیتی متفاوت از دوره‌های پیشین داشته باشد.

جام جهانی فوتبال زنان از سال ۱۹۹۱ و به میزبانی چین پایه‌گذاری شد. جام قهرمانی در اولین دوره به آمریکا رسید. نروژ در رده دوم قرار گرفت. سوئد هم سوم شد.

دوره دوم، نروژی‌ها توانستند با غلبه بر آلمان به قهرمانی برسند. آمریکا مدافع عنوان قهرمانی روی سکوی سوم ایستاد.

آمریکا که سال ۱۹۹۴ میزبان جام جهانی فوتبال مردان بود، سال ۱۹۹۹ جام جهانی زنان را برگزار کرد و در فینال داغ و جنجالی، چین را در ضربات پنالتی برد و جام را در خانه نگه داشت.

سال ۲۰۰۳ آمریکا برای دومین دوره پیاپی میزبان بود اما دو تیم اروپایی فینالیست شدند. آلمان بر سوئد غلبه کرد تا برای نخستین بار قهرمان شود. آمریکا با برتری بر کانادا یک بار دیگر روی سکوی سوم ایستاد.

در فینال پنجمین دوره، آلمان در برابر برزیل به پیروزی رسید تا از جام قبلی‌اش دفاع کند. آمریکا نیز برای سومین بار روی سکوی سوم ایستاد.

فینال جام ششم را آمریکا و ژاپن برگزار کردند. وقت قانونی و وقت اضافه با تساوی تمام شد. در ضربات پنالتی سه ضربه اول آمریکا گل نشد. ژاپن روی سکوی نخست ایستاد که اولین و آخرین قهرمانی برای آسیایی‌ها بود.

در جام هفتم به میزبانی کانادا، مجدداً آمریکا و ژاپن به فینال رسیدند. آمریکایی‌ها با انگیزه‌ای چشمگیر برای انتقام به میدان آمدند و پنج بر دو به پیروزی رسیدند.

با احتساب جام قهرمانی که آمریکایی‌ها به خانه بردند، این تیم در هشت دوره از رقابت‌ها، چهار جام قهرمانی، یک مقام نایب قهرمانی و سه عنوان سومی را در کارنامه خود ثبت کرده است، یک کارنامه درخشان و بی‌نظیر.

کارلی لوید، بازیکن آمریکایی که در بازی فینال امسال مقابل هلند هم در دقایق پایانی به میدان آمد، در فینال دوره قبلی و در همان یک ربع آغازین مسابقه هت تریک کرد تا عنوان خانم گلی جام جهانی را با سلیا ساسیچ آلمانی قسمت کند.

دستکش طلایی دوره پیشین به هوپ سولو دروازه‌بان آمریکا رسید که در این دوره از مسابقات، کارشناس ورزشی شبکه BBC بود.

در جام هشتم استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و تایلند نمایندگان AFC بودند که ژاپن، چین و استرالیا از گروه‌شان صعود کردند اما هر سه تیم با قبول شکست از دور رقابت‌ها حذف شدند.

آمریکا در مرحله گروهی با به ثمر رساندن ۱۳ گل مقابل تایلند، پرگل‌ترین نتیجه در تاریخ جام جهانی زنان را به جا گذاشت. این تیم در گروهش سه گل به شیلی و دو گل هم به سوئد زد.

شاگردان جیل الیس برای راهیابی به فینال، در دور حذفی به ترتیب مقابل اسپانیا، فرانسه میزبان جام و انگلیس پیروز شدند.

تیم انگلیس در بازی رده‌بندی نیز مقابل سوئد تن به شکست داد و به عنوان چهارمی قناعت کرد.

XS
SM
MD
LG