لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

بزرگ‌ترین هواپیمای جهان برای اولین بار پرواز کرد


پرواز تاریخی هواپیمای غول‌پیکر استراتو لانچ
پرواز تاریخی هواپیمای غول‌پیکر استراتو لانچ

بزرگ‌ترین هواپیمای جهان پس از سال‌ها کار بر روی آن روز شنبه ۲۴ فروردین بر فراز بیابانی واقع در شمال لس‌آنجلس آمریکا برای اولین بار پرواز کرد.

این هواپیما از شش موتور بوئینگ بهره می‌برد و فاصله میان دو انتهای بال‌ آن ۳۸۵ پا (چیزی بیش از ۱۱۷ متر) است که همین امر آن را به بزرگ‌ترین هواپیمای جهان تبدیل می‌سازد.

جین فلوید، مدیرعامل شرکت استراتولانچ سیستمز پس از این پرواز در کنفرانسی خبری گفت: «بالاخره انجامش دادیم. لحظه بسیار هیجان‌انگیزی بود که ببینیم این پرنده به پرواز درآمده است.»

شرکت استراتولانچ را پل آلن، یکی از بنیان‌گذاران مایکرو سافت، در سال ۲۰۱۱ تاسیس کرد. او اما اکتبر گذشته در سن ۶۵ سالگی درگذشت و نتوانست گروه خود را در لحظه موعود که پرواز این پرنده غول پیکر باشد، همراهی کند.

جین فلوید ادامه داد: «من برای سال‌ها این لحظه را در ذهنم تجسم می‌کردم، اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم که پل کنارم نباشد.»

بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در نخستین پرواز آزمایشی خود تا ارتفاع ۱۷ هزار پایی اوج گرفت و به سرعت ۱۸۹ مایل در ساعت رسید. طول این هواپیما ۲۳۸ پا (۷۲.۵ متر) است و وزن آن نیز نیم میلیون پوند (بیش از ۲۲۶ هزار کیلوگرم).

هواپیما همچنین دو کابین دارد، اما در هنگام پرواز فقط یکی از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت این هواپیما بخشی از برنامه بزرگ‌تر شرکت استراتولانچ برای ساده ساختن سفر به مدار نزدیک زمین بوده است.

پل آلن چند سال پیش در این باره نوشته بود که فراهم آوردن دسترسی به مدار نزدیک زمین مزایای بسیاری دارد، از جمله می‌توانیم ماهواره‌های بیشتری را بفرستیم که ما را قادر می‌سازد تا بهتر بفهمیم که چرا الگوی آب و هوای ما تغییر می‌کند.

منابع: شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، یواس‌ای تودی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG