لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

بازگشت کشتی آزاد ایران به بوداپست؛ شهر آخرین قهرمانی


مسابقات جهانی کشتی مردان و زنان جهان از روز شنبه در مجارستان آغاز می‌شود. این رقابت‌ها پس از بیست و دوسال، بار دیگر در ۱۰ وزن برگزار خواهد شد.

شروع مسابقات با کشتی آزاد است. آزادکاران ایران پارسال در پاریس فقط یک مدال گرفتند؛ قهرمانی حسن یزدانی و حذف بقیه نماینده‌ها.

تیم ملی ایران نیز در رده‌بندی تیمی به رتبه نازل و بی سابقه نهم مشترک رضایت داد که انتقادات فراوانی برانگیخت.

کشتی آزاد ایران برای آخرین بار پنج سال پیش در همین شهر و در همین ورزشگاه لاسلو پاپ به قهرمانی دست یافت.

تیم امسال با مشکلات ارزی عازم بوداپست شده و حتی تا آخرین لحظات به خاطر کمبود نقدینگی، مشخص نبود ترکیب کامل اعزام شود.

چهار کشتی‌گیر اسراییلی هم در آزاد و فرنگی حضور دارند و با توجه به تاکید آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر با ورزشکاران، تغییری در سیاست عدم مبارزه به وجود نیامده است.

چنانچه طبق قرعه نمایندگان ایران با رقیب اسراییلی مواجه شوند اما مبارزه نکنند، محرومیت سنگین‌تری نسبت به رقابت‌های امیدهای جهان در انتظار ایران است.

در وزن ۵۷ کیلوگرم، ایران هنوز جانشین مطمئنی برای حسن رحیمی پیدا نکرده. رحیمی در همین شهر قهرمان جهان شده بود.

حالا بار دیگر رضا اطری با سال‌ها تجربه و کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی روی تشک خواهد رفت تا نتیجه ضعیف پارسال را جبران کند.

در این وزن پر ستاره، تاکاهاشی از ژاپن، اوگویف از روسیه، توماس گیلمن از آمریکا، اردنبات قهرمان بازی‌های آسیایی از مغولستان، ادیشراشویلی قهرمان اروپا از آذربایجان و اورتگا از کوبا مدعیان عنوان قهرمانی‌اند.

در ۶۱ کیلوگرم باقر یخکشی اولین تجربه جهانی‌اش را سپری خواهد کرد تا همراه با مدعیانی چون رشیدوف از روسیه برای کسب مدال بجنگد.

در ۶۵ کیلوگرم امیرحسین مقصودی ۱۸ ساله جوان‌ترین عضو تیم ملی است که پس از کسب مدال نقره جوانان جهان، حالا بزرگسالان جهان را تجربه خواهد کرد.

حاجی علی‌یف از آذربایجان، خینچگاشویلی از گرجستان، لوگان اشتایبر از آمریکا و چاکایف از روسیه در زمره مدعیان اصلی این وزن قرار گرفته‌اند.

یونس امامی در ۷۰ کیلو مبارزه می‌کند. یونس در جوانان و امیدهای جهان نمایش خوبی داشته و امیدها را برای چهره شدن یک ستاره در کشتی بزرگسالان ایران زنده کرده.

یاکوبیشویلی از گرجستان، جیمز گرین از آمریکا و ماگومدرسول گاژی ماگمدف از روسیه جزو بهترین‌های این وزن هستند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسینخانی در همین شهر توانسته به مدال برنز جهان برسد. اما پارسال با نمایشی ضعیف در پاریس حذف شد.

جردن باروز از آمریکا و فرانک چامیزو مارکز ایتالیایی در کنار دمیرتاش از ترکیه مدعیان اصلی این وزن به شمار می‌روند.

در ۷۹ کیلوگرم عزت‌الله اکبری به شهری باز می‌گردد که با مدال نقره‌اش در شب پایانی کمک کرد ایران قهرمان جهان شود.

احمد گاژی ماگمدف از روسیه، جبرییل حسن‌اوف از آذربایجان و علی شعبانووا از بلاروس جزو مدعیان این وزن جدید هستند. با توجه به جدید بودن این وزن و کم بودن تعداد مدعیان، اکبری می‌تواند دوباره در بوداپست مدال بگیرد.

در ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک به میدان می‌رود. دیوید تیلور آمریکایی رقیب اصلی اوست. یزدانی قصد دارد شکست در جام جهانی کرمانشاه مقابل تیلور را جبران کند.

در ۹۲ کیلوگرم علیرضا کریمی پس از طلای بازی‌های آسیایی، با روحیه‌ای خوب روی تشک خواهد رفت.

او به خاطر شکست عمدی در امیدهای جهان مقابل روسیه و کشتی نگرفتن با رقیب اسراییلی، محرومیتی شش ماهه را سپری کرد. جیدن کاکس از آمریکا که در المپیک بر کریمی غلبه کرد از جدی‌ترین حریفان اوست.

در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج قهرمان امیدهای جهان به روی تشک خواهد رفت. رشید سعدالله‌یف از روسیه و کایل اسنایدر از آمریکا مدعیان بی چون و چرای این وزن هستند.

در دسته فوق سنگین پرویز هادی قصد دارد خاطره تلخ مسابقات جهانی لاس وگاس را به فراموشی بسپارد.

طاها آق‌گول از ترکیه با گنو پتریاشویلی از گرجستان مهم‌ترین حریفان هادی به شمار می‌روند.

شنبه ۲۸ مهر در روز اول مسابقات باقر یخکشی، مصطفی حسینخانی، حسن یزدانی و پرویز هادی روی تشک می‌روند.

مسابقات در روز نخست تا تعیین فینالیست‌ها پیگیری می‌شود. اما رقابت‌های گروه بازنده‌ها، همچنین مسابقات رده بندی و فینال در روز دوم به انجام می‌رسد.

XS
SM
MD
LG