لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

ژاوی در ایران از فوتبال خداحافظی کرد


ژاوی هرناندز در کنار بازیکنان تیم پرسپولیس.
ژاوی هرناندز در کنار بازیکنان تیم پرسپولیس.

ژاوی هرناندز فوق ستاره فوتبال جهان در سن ۳۹ سالگی و در پایان بازی السد قطر با پرسپولیس ایران در ورزشگاه آزادی از فوتبال خداحافظی کرد.

در روزی که پرسپولیس و استقلال با کسب پیروزی از لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کردند، ژاوی هم کفش‌هایش را آویخت.

او با تجلیل فدراسیون فوتبال ایران، باشگاه پرسپولیس و هواداران حاضر در ورزشگاه مواجه شد. ژاوی همچنین در مراسم آغاز بازی، در عکس تیمی سرخپوشان حضور یافت.

ژاوی در کاتالونیا به دنیا آمد و از ۱۱ سالگی جذب آکادمی لاماسیا شد و پیش از حضور در قطر، تمام دوران حرفه‌اش را با پیراهن بارسلونا پشت سر گذاشت که حاصلش ۷۶۷ بازی و ۸۵ گل در رویدادهای مختلف بود.

هشت بار لالیگا را برد و در مجموع ۱۷ جام را در اسپانیا بالای سر برد. در بهترین دوران تاریخ بارسا چهار بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. دو سوپرجام اروپا و دو جام باشگاه‌های جهان را هم ضمیمه افتخاراتش کرد.

۱۳۳ بار پیراهن تیم ملی اسپانیا را پوشید و جام جهانی ۲۰۱۰ را فتح کرد. دو بار هم قهرمان جام ملت‌های اروپا شد.

ژاوی قصد مربیگری دارد اما مقصدش مشخص نیست. باشگاه السد که با این تیم چهار جام را بالای سر برده، نیمکت قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ یا شاید بارسلونا بعد از کنار رفتن ارنستو والورده.

پرسپولیس و استقلال پیشتر از راهیابی به مرحله بعدی بازمانده بودند و دیدار آخرشان جنبه تشریفاتی داشت. با این حال هر دو تیم توانستند از سد رقبای خود بگذرند.

پرسپولیسی‌ها بازی با السد را با دو گل به سود خود خاتمه دادند. مهدی ترابی با شوتی سنگین و زیبا گل اول را زد. علی علیپور هم زننده گل دوم بود.

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محسن ربیع‌خواه، مهدی شیری، علی مصلح (محمد نادری) کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی، سروش رفیعی (مهدی شریفی) ترابی (محمدامین اسدی) امید عالیشاه و علیپور بازیکنان پرسپولیس در این مسابقه بودند.

به دلیل ازدحام، شیشه mixed zone ورزشگاه آزادی شکست و منجر به مصدومیت دو خبرنگار شد. ناظر AFC گزارش این حادثه را ضمیمه ضمیمه گزارش بازی کرد تا به مقامات کنفدراسیون آسیا ارائه کند.

برانکو ایوانکوویچ در پایان بازی گفت: ژاوی برای همه ما فوتبالی‌ها شادی آفرید و ۱۵ سال متوالی بهترین هافبک دنیا بود.

سرمربی پرسپولیس گفت: «از این برد لذت بردم و یک مقدمه بسیار قشنگ برای دیدار نیمه نهایی جام حذفی مقابل سپاهان است. نشان دادیم لیاقت صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان را داشتیم اما داوران ناعادلانه قضاوت کردند.»

در دیگر دیدار برگزار شده، استقلال هم در امارات دو بر یک از سد العین گذاشت. محمد دانشگر و مرتضی تبریزی گلزنان استقلال بودند. یک پنالتی را هم پاتوسی از دست داد.

حسین حسینی، دانشگر، پژمان منتظری، میلاد زکی‌پور، وریا غفوری، روزبه چشمی، امید نورافکن، مهدی قائدی (محسن کریمی) پاتوسی (علی کریمی) روح‌الله باقری (گادوین منشا) و تبریزی برای استقلال به میدان رفتند.

فرهاد مجیدی در پنجمین بازی که هدایت آبی پوشان را به عهده گرفته همچنان بدون شکست ماند و به رکورد سه برد با دو مساوی رسید.

او که وضعیتش برای فصل آینده مشخص نیست، در پایان بازی گفت: «عضو کوچکی از خانواده استقلال هستم. هر کمکی که بتوانم و در هر پستی که بخواهند در خدمت استقلال خواهم بود.»

XS
SM
MD
LG