لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

نام و ایدئولوژی شی جین‌پینگ به قانون اساسی چین افزوده شد


شی جین‌پینگ
شی جین‌پینگ

نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین تصویب کرد که نام و طرح‌های شی جین‌پینگ به منشور این حزب، موسوم به قانون اساسی حزب، افزوده شود. شی جین‌پینگ پس از مائو تسه دونگ، بنیانگذار چین کمونیست، و دنگ شیائوپینگ، طراح سیاست درهای باز، سومین فردی ست که نام او به منشور حزب کمونیست چین اضافه می‌شود.

۱۹مین کنگره حزب کمونیست چین، که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، در واپیسن روز کار خود تصمیم گرفت تا «آرای شی جین‌پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای روزگار نو» را به منشور حزب کمونیست چین اضافه کند.

رئیس‌جمهوری چین در مراسم بازگشایی کنگره امسال گفته بود پکن «درهای خود را به روی جهان نخواهد بست» و اقتصاد چین بیش از گذشته پذیرای جهان خواهد شد.

او در جمع بیش از دو هزار تن از نمایندگان حزب کمونیست از سراسر چین، در سخنانی که سه ساعت و نیم طول کشید، گفت «گشایش، پیشرفت را برای ما ارمغان خواهد آورد… ما فقط بازتر و بازتر خواهیم شد».

شی جین‌پینگ در بخشی از گفته‌های خود، که نام ایدئولوژی فعلی نیز وام‌دار آن محسوب می‌شود اظهار داشت «سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی، وارد زمانه‌ای نو شده‌است؛ اکنون دوره تاریخی تازه‌ای در توسعه کشور ما آغاز می‌شود».

با افزوده‌شدن نام او و عقایدش به منضور حزب کمونیست، رهبر فعلی چین، در تراز فردی مانند مائو تسه‌تونگ، بنینانگذاری سیستم سیاسی حاکم و دنگ شائوپینگ، کسی که درهای اقتصاد چین را گشود، قرار گرفته‌است. با این تفاوت که حتی نام دنگ نیز تا زمانی که زنده بود به منشور افزوده نشد.

رخدادهای هفته گذشته در جریان کنگره حزب کمونیست چین می‌تواند نشان‌دهنده افزایش نفوذ و قدرت شی در دستگاه رهبری آن کشور باشد. بسیاری از ناظران طی روزهای گذشته در انتظار بودند تا ببینند آیا شی جین‌پینگ در این روزها لقب و جایگاهی همانند مائو تسه‌تونگ خواهد یافت یا خیر.

معرفی رئیس‌جمهوری جدید چین یا ابقای رهبر فعلی، از دیگر رخدادهایی‌ست که در کنگره پنج‌ساله حزب حاکم رخ می‌دهد.

تازه‌ترین کنگره حزب کمونیست چین در حالی برپا شده، که این کشور همچنان با انتقادهای گسترده‌ای در مورد برخورد با آزادی‌های سیاسی، عقیدتی، سانسور، فشار بر روزنامه‌نگاران و فضای مجازی و جامعه مدنی روبه‌رو است.

چین یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های سانسور فضای مجازی در جهان را دارا است، متهم به سرکوب فعالان مدنی، کنشگران خواستار آزادی‌های سیاسی، حقوقدانان و وکلای مدافع زندانیان عقیدتی و سیاسی، برخی از باورمندان به دین‌ها و عقاید مختلف و نیز دخالت در سازوکار کشوری مانند تایوان است، که پکن آن را «استان سرکش» می‌نامد.

گسترش حضور نظامی چین در آب‌های پیرامون سرزمین میانه نیز با انتقاد کشورها هم‌جوار آن روبه‌رو است.

از سوی دیگر شماری از ناظران می‌گویند در حالی‌که سیاست ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، مبتنی بر «نخست: آمریکا» است، جمهوری خلق چین قصد دارد پرچم‌دار «جهانی‌سازی» شود.

XS
SM
MD
LG