لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۶

بازگشت دوربین یاشیکا با «فیلم عکاسی دیجیتال»


وای۳۵
وای۳۵

شرکت یاشیکا پس از سال‌ها دوری، با دوربین یاشیکا y35 که ترکیبی از دوربین دیجیتال و تجربه دوربین آنالوگ است به دنیای عکاسی بازگشت.

دوربین جدید یاشیکا که اولین دوربین دیجیتال این شرکت محسوب می‌شود می‌خواهد کمی حال هوای عکاسی دیجیتال را تغییر دهد و آن را به سبک عکاسی نگاتیو نزدیک کند.

عکاسی دیجیتال با اینکه حسن‌های زیادی نسبت به عکاسی نگاتیو دارد اما برخی از عکاسان معتقدند سرعت بالا و ظرفیت زیاد کارت‌ها حافظه سبب شده تا عکس‌های زیادی با دقت کمی گرفته شود تصاویری که اکثرا بعد از مدت کمی، در میان هزاران عکس در کارت‌های حافظه فراموش می‌شوند. اما حالا یاشیکا با مدل جدید خود سعی دارد کمی بر تامل عکاسان بیفزاید.

در دوربین جدید یاشیکا قطعه شبیه حلقه‌های نگاتیو تعبیه شده و عکاس باید برای تغییر ایزو‌های مختلف این قطعات را در دوربین قرار دهد. این قطعه «دیجی‌فیلم» نام دارد.

به عنوان مثال اگر میخواهید تنظیمات را از روی حالت ایزوی ۱۶۰۰ به سیاه و سفید با ایزوی ۴۰۰ تغییر دهید، باید دیجی‌فیلم را در آورید و حلقه‌ جدید را قرار دهید. اما نمی‌توانید بلافاصله بعد از این کار عکس بگیرید. دوربین زمان کمی نیاز دارد تا به اصطلاح نگاتیو را در خود بگیرد. برای این منظور یک تنظیم‌کننده‌ و پیش‌برنده‌ی فیلم نیز تعبیه شده است که باید از آن استفاده کنید.

شرکت یاشیکا میگوید که این نوع تنظیم را برای این قرار داده تا عکاسی کمی به سوژه عکس فکر کند و سعی کند با تمرکز بیشتری عکاسی کند.

حلقه‌های نمادین نگاتیو فقط به منظور تنظیم حالت عکاسی در نظر گرفته شده‌اند و عکس‌ها در کارت حافظه‌ی اس‌دی موجود در اسلات کارت حافظه ذخیره می‌شوند.

به همراه محصول جدید یاشیکا ۴ حلقه دیجی‌فیلم ارائه شده است. اولی با بهترین کیفیت با ایزوی ۲۰۰ برای گرفتن عکس‌های رنگی استاندارد و دومی فرمت ۱۲۰ است که نسبت تصویر ۶ در ۶ را با ایزوی ۲۰۰ ارائه می‌دهد و برای اینستاگرام مناسب است ایزوی ۱۶۰۰ با سرعت شاتر بالا و سیاه و سفید با ایزوی ۴۰۰ دیجی فیلم‌های دیگری هستند که برای این دوربین در نظر گرفته شده است.

این دوربین از نوع ۳۵ میلی‌متر است و در آن از یک لنز ۳۵ میلی‌متری با اندازه دیافراگم ۲.۸ استفاده شده است. سنسور این دوربین هم از نوع سیموس ۳۵ میلمتری است. اندازه لنز در این دوربین طوری انتخاب شده که برای عکاسی اجتماعی و عکاسی روزمره کاملا کاربردی باشد.

البته برای نزدیک شدن به حس عکاسی نگاتیو در این دوربین خبری از ال سی دی نیست با این روش دیگر عکاس پس از عکس گرفتن نمیتواند عکس‌ها را چک کند برای همین باید مثل دوربین‌های نگاتیو عکاس تمام دقت خود را برای عکاسی انجام دهد.

یاشیکا درباره این موضوع گفته است دنیایی که از دوربین جدید ما نمایان خواهد شد، کمی آهسته‌تر و زیباتر است این دوربین ما را به زمانی می‌برد که همگی توجه بیشتری به خرج می‌دادیم و برای هر تصویر قبل از فشردن دکمه‌ شاتر فکر و مکث و درنگ بیشتری انجام می‌دادیم چرا که یا باید عکس خوب می‌شد یا از دست می‌رفت.

قیمت محصول جدید یاشیکا ۱۱۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

یاشیکا در سال ۱۹۴۹ و در شهر ناگانو ژاپن برای تولید ساعت متولد شد. اما پس از مدتی مدیران این شرکت تصمیم گرفتند در خط تولید تغییراتی ایجاد کنند و به‌جای ساعت به تولید دوربین عکاسی بپردازند. این شرکت اولین دوربین فریم متوسط خود را در ماه ژوئن سال ۱۹۵۳ میلادی با عنوان یاشیکافلِکس که دارای لنز دوگانه‌ی بازتابشی بود روانه بازار کرد. ادامه فعالیت شرکت یاشیکا در زمینه ساخت دوربین‌های عکاسی ۳۵ میلی‌متری بود و در این زمینه توانست دوربین‌های با کیفیت و قیمت مناسب را روانه بازار کند از معروف‌ترین ساخته‌های این شرکت می‌توان به مدل یاشیکا پنتاماتیک اشاره کرد.

در سال ۱۹۸۳ این شرکت به وسیله‌ شرکت ژاپنی کایوسِرا خریداری شد. این شرکت همچنان در برابر تکنولوژی جدید مقاومت می‌کرد و نگاتیو را برتر از عکاسی دیجیتال می‌دانست. این سیاست در نهایت باعث توقف تولید محصولات عکاسی با برند یاشیکا در سال ۲۰۰۳ شد.

XS
SM
MD
LG