لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

فشار بر سامان یاسین برای «اخذ اعترافات اجباری»؛ بی‌خبری از توماج صالحی یک ماه پس از بازداشت


سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران
سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران

شبکه حقوق بشر کردستان از «شکنجه شدید سامان یاسین برای انجام اعترافات اجباری» خبر داد و افزود که تاکنون هیچ حکمی به او و خانواده‌‌اش ابلاغ نشده اما وارد کردن اتهام «محاربه»، خانواده‌ ابن خواننده زپ را نسبت به احتمال صدور حکم اعدام نگران کرده است.

نزدیکان توماج صالحی نیز گفتند که ۲۸ روز پس از از بازداشت، بی‌خبری و محرومیت او از ملاقات با خانواده همچنان ادامه دارد.

در گزارش شبکه حقوق بشر کردستان تاکید شده که سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران که همزمان با اعتراضات سراسری بازداشت و به «محاربه» متهم شده، در زندان اوین «برای انجام اعترافات تلویزیونی به شدت مورد شکنجه جسمی و روحی» قرار گرفته است.

این سایت حقوق بشری شامگاه جمعه چهارم آذر ماه در گزارشی نوشت: «نگهداری به مدت سه روز در یک محل بسیار سرد، ضرب و شتم شدید و پرتاب از ارتفاع به پایین از جمله شکنجه‌هایی است که این هنرمند کرد طی مدت بازداشت» تحمل کرده است.

شبکه حقوق بشر کردستان افزود که این خواننده رپ اهل کرمانشاه «در نتیجه این شکنجه‌ها مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی» شده است.

سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران روز دهم مهر ماه به دست نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و پس از چند روز به زندان اوین تهران منتقل شد.

خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۷ آبان از برگزاری جلسه دادگاه شماری از معترضان بازداشت شده از جمله سامان یاسین (صیدی) خبر داد و اعلام کرد این خواننده رپ به «محاربه» متهم شده است.

در همان روز رسانه‌های حکومتی با انتشار تصاویری از «اعترافات اجباری» این خواننده رپ، اتهام او را «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کردند.

پس از جلسه دادگاه و پخش «اعترافات اجباری» سامان یاسین، خانواده و نزدیکان این خواننده رپ اعلام کردند از دو هفته پیش و در پی انتقال او از زندان فشافویه به زندان اوین، هیچ خبری از وضعیت این خواننده ندارند.

یکی از نزدیکان این هنرمند کُرد روز شنبه ۱۴ آبان ماه گفت: «سامان حدود دو هفته پیش در یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود از زندان فشافویه به زندان اوین خبر داد و پس از این تماس، هیچ اطلاعی از سرنوشت او نداریم.»

او تاکید کرد که مسئولان زندان اوین در پی مراجعات مکرر خانواده این خواننده رپ، به آنها گفته‌اند که «سامان ممنوع‌الملاقات» است.

سامان یاسین، خواننده رپ، از زمان بازداشت در دهم مهر ماه تاکنون و با گذشت نزدیک دو ماه از بازداشتش، به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه دسترسی نداشته و از ملاقات با خانواده خود محروم بوده است.

طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سامان یاسین روز چهارشنبه ۱۸ آبان در اعتراض به محرومیت از ملاقات با خانواده و بلاتکلیفی وضعیت خود در زندان اوین به مدت دو روز اعتصاب غذا کرد.

نیروهای دادسرای امنیت زندان اوین در دومین روز اعتصاب غذای یاسین با خانواده او تماس گرفتند و با گذشت نزدیک به چهل روز از بازداشت این خواننده رپ، سرانجام خانواده توانستند برای اولین بار با سامان یاسین در زندان اوین «ملاقات کابینی» انجام دهند.

شبکه حقوق افزود که با وجود انتشار اخباری مبنی بر «صدور حکم اعدام» برای این خواننده رپ اهل کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی، تاکنون هیچ حکمی به سامان یاسین و خانواده‌‌اش ابلاغ نشده است اما برگزاری جلسه دادگاه او با اتهام «محاربه» و «پخش اعترافات اجباری»، سبب نگرانی خانواده و نهادهای حقوق بشری در مورد احتمال صدور حکم اعدام برای سام یاسین شده است.

«بی خبری از وضعیت توماج صالحی»

در همین حال نزدیکان توماج صالحی نیز نسبت به بی‌خبری از وضعیت این خواننده رپ سرشناس با گذشت ۲۸ روز از بازداشت او ابراز نگرانی کردند.

توماج صالحی خواننده رپ که از اعتراضات سراسری حمایت کرده بود هشتم آبان ماه بازداشت شد و رسانه‌های حکومتی بازداشت این خواننده اهل شاهین شهر را یک پیروزی اطلاعاتی برای جمهوری اسلامی تبلیغ کردند.

اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی، پس از بازداشت این خواننده در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توماج روستای «گِردبیشه بختیاری بود که از ساعت چهار و نیم بامداد از مشاهده موارد مشکوک در اقامتگاه مخفی خود خبر داد و پس از آن ارتباط قطع شد و همسایه‌ها از دستگیر شدن او تعدادی از دوستانش خبر دادند.»

با گذشت نزدیک به یک ماه مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی توضیحی درباره دلیل بازداشت و اتهام او ارائه نکرده‌اند و اجازه دسترسی صالحی به وکیل تعیینی را نیز چون پرونده دیگر معترضان بازداشت‌شده نداده‌اند.

محمد مقیمی، وکیل، روز پنج‌شنبه سوم آذر ماه در توییتی هشدار داد که «بنابر شواهد، احتمال صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی‌الارض علیه توماج صالحی وجود دارد.»

اقبال اقبالی همچنین بامداد شنبه پنجم آذر ماه در صفحه اینستاگرام خود با تاکید بر عبارت «بیست و هشتمین روز دستگیری توماج صالحی، زندان، شکنجه»، نوشت که توماج همچنان «محروم از ملاقات با خانواده» است، در حالی که جرم او «اجرای موسیقی اعتراضی، استفاده از حق اعتراض در خیابان، مخالفت با سرکوب و دیکتاتوری، و دفاع از آزادی» است.

بنابر اعلام خانه موسیقی دست‌کم ۲۳ خواننده، آهنگ‌ساز و نوازنده و هنرمند حوزه موسیقی از آغاز اعتراضات سراسری به دست نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

خانه موسیقی از «شروین حاجی‌پور، آران صمیمی، مسعود برآبادی، کامیار حبیبی، رضا عبدالهی، آیدا راستی، عماد قویدل، سعید فیضی، مجتبی اسدپور، محمود میرزایی، رضا جودکی، کریم محمدی، میلاد حسن‌زاده، وحید موسوی، مهدی سوفالی، توماج صالحی، سامان یاسین، عباس محمودی‌نژاد، سپهر گرشاسبی، رضا فتحی، نیما سلطانی، سینا ارغوان و نوید افقه» به عنوان از هنرمندان بازداشت شده موسیقی نام برد.

در اطلاعیه خانه موسیقی آمده است که از میان این هنرمندان تاکنون شروین حاجی‌پور، وحید موسوی، عماد قویدل و مجتبی اسدپور آزاد شده‌اند اما دیگر هنرمندان همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

XS
SM
MD
LG