لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

یاسمین پهلوی می‌گوید ضدیت با ایده چپ به معنی موافقتش با کشتار چپ‌‌‌ها به دست جمهوری اسلامی نیست


یاسمین پهلوی
یاسمین پهلوی

یاسمین پهلوی، در پی انتقادها از موضع‌گیری‌اش در قبال جریان چپ، در بیانیه‌ای در قالب یک استوری اینستاگرامی نوشت با آن که با ایده چپ «به شدت مخالف است»، این به معنی موافقت وی با کشتار آنها به دست جمهوری اسلامی نیست.

خانم پهلوی نوشته که مارکسیست‌ها و اسلام‌گرایان «عوامل اصلی» انقلاب ۵۷ بودند و «در نتیجه بانیان فلاکت کنونی ایران و ایرانی هستند».

او چپ‌ها و پیروان سازمان مجاهدین خلق را در کنار یکدیگر «ارتجاع مغلوب» نام نهاد که پس از کنار زدن رقبا از سوی اسلام‌گرایان و پیروزی آنها به عنوان «ارتجاع غالب» در این جایگاه قرار گرفتند.

به نوشته خانم پهلوی، اندیشه چپ هر کجا به قدرت رسیده، جز «مرگ و ویرانی و فقر و فلاکت» چیز دیگری به بار نیاورده و از نظر وی «ارتجاع مغلوب» از «ارتجاع غالب» بهتر نبود.

او نوشته با این که «به شدت» با «ایده چپ و مجاهد و ملا» مخالف است، اما هرگز منظور او این «نبوده و نیست» که «صاحبان این ایده‌ها باید کشته شوند».

به نظر می‌رسد این موضع‌گیری به اظهارات حامد اسماعیلیون در جریان یک نشست برمی‌گردد که اگرچه عملکرد سازمان مجاهدین خلق را غیرقابل قبول خواند، اما بر حق دادخواهی آنها به‌دلیل کشتار نیروهای عضو و هوادار این سازمان به دست جمهوری اسلامی تأکید کرد.

حامد اسماعیلیون در اوایل فروردین‌ماه سال جاری در نشستی در کمیته‌ای در پارلمان کانادا در کنار سایر اعضای «ائتلاف همبستگی» که هنوز پابرجا بود، از جمله شاهزاده رضا پهلوی، به پرسش یک سناتور کانادایی پاسخ داد که پرسید: «دربارهٔ مجاهدین خلق باید چه بدانیم.»

او پاسخ داد: «دربارهٔ مجاهدین خلق دو مسئله مطرح است. یکی مسئله دادخواهی کسانی است که در حق آنها ظلم شده و دیگری اعمال غیرقابل فراموشی این سازمان است.»

او گفت:‌ «من خودم در غرب ایران زندگی می‌کردم و هرگز شبی که مجاهدین خلق از غرب کشور به ایران حمله کردند را فراموش نمی‌کنم. مجبور شدیم خانه‌مان را ترک کنیم و تا حدود ۴۰ روز نتوانستیم به خانه‌مان برگردیم.»

آقای اسماعیلیون تاکید کرد: «آنها با ارتش عراق علیه ایران همکاری کردند و مردم ایران این موضوع را فراموش نخواهند کرد. هیچ‌ یک از ما در همبستگی مهسا با مجاهدین خلق هیچ تماسی نگرفته و نمی‌گیریم و معتقدیم آنها نماینده مردم ایران نیستند.»

آقای اسماعیلیون اما در عین حال اضافه کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند حق خانواده‌ها برای دادخواهی را نادیده بگیرد و برای کمک به این دادخواهی باید حداکثر تلاش را کرد.»

این سخنان در همان زمان با واکنش یاسمین پهلوی مواجه شد و وی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «برای من روشن نیست چرا آقای اسماعیلیون، وقت این جلسه را صرف دادخواهی برای خانواده‌های مجاهدین می‌کند. من فکر می‌کنم آقای اسماعیلیون باید روی خانواده‌های قربانیان انقلاب مهسا تمرکز کند.»

سخنان خانم پهلوی در عین حال در شبکه‌های اجتماعی به نوعی «دخالت در سیاست» نیز تلقی شد و او به همین دلیل در بیانیه خود چنین توضیح داده است که خوب است رسانه‌ها «تمایز» میان نظرات او و شاهزاده رضا پهلوی را بفهمند و سوالات از او را از خودش بپرسند، نه از همسرش.

با این حال شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از سخنان یاسمین پهلوی حمایت کرده و عملکرد چپ‌گرایان و نقش آنها در انقلاب ۵۷ و سرنگونی حکومت پهلوی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG