لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

آمریکا انفجارهای فرودگاه عدن را محکوم کرد؛ افزایش تلفات به ۲۷ کشته


شمار قربانیان انفجارهای فرودگاه عدن به ۲۷ نفر رسیده است
شمار قربانیان انفجارهای فرودگاه عدن به ۲۷ نفر رسیده است

گزارش‌ها حاکی است که شمار قربانیان انفجارهای فرودگاه عدن به ۲۷ نفر رسیده است. در همین حال یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه این حمله را محکوم کرده است.

پیش از گفته شده بود در این حملات ۲۲ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

روز چهارشنبه دهم دیماه هم‌زمان با ورود اعضای کابینه جدید دولت وحدت ملی یمن به فرودگاه شهر عدن انفجارهایی در این فرودگاه رخ داد.

مقامات دولت قانونی یمن می‌گویند، فرودگاه عدن هدف سه راکت قرار گرفت. معمر الایارانی، وزیر اطلاعات دولت قانونی یمن شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را عامل این حملات دانست.

پس از این حملات معین عبدالمالک سعید، نخست‌ وزیر جدید یمن، و دیگر اعضای کابینه به همراه محمد الجابر، سفیر عربستان در یمن به کاخ المعاشیق منتقل شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های دولت یمن می‌گویند پس از انتقال مقام‌های کابینه به کاخ المعاشیق یک انفجار در نزدیکی این کاخ روی داده است.

در همین زمینه، العربیه نیز به نقل از سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان می‌گوید نیروهای این ائتلاف شامگاه چهارشنبه یک پهپاد انتحاری شبه نظامیان حوثی برای هدف قرار دادن کاخ المعاشیق در عدن پایتخت یمن به پرواز درآمده بود را ساقط کنند.

عبدالمالک سعید در توییتی از سلامت اعضای دولت در عدن خبر داده و این حملات را «اقدام تروریستی بزدلانه‌» توصیف کرده است.

واکنش آمریکا

کیل بروان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این انفجارها گفته است، هدف این حملات همزمان با ورود با مقام‌های دولت جدید نشانه مقاصد بدخواهان برای بی ثبات کردن یمن است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، چنین حملاتی باعث توقف یا تضعیف تلاش ها برای دستیابی به صلحی پایدار که شایسته مردم یمن است، نخواهد شد. این اقدامات خشونت آمیز می‌بایست پایان یابد و عاملان آن باید محاکمه شوند.

کیل بروان گفته است، ایالات متحده از دولت قانونی یمن حمایت می‌کند و در کنار مردم یمن و کسانی که برای آینده بهتر همه یمنی‌ها تلاش می‌کنند، ایستاده است.

در همین حال، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، کمیته‌ای را مسئول بررسی پیامدهای انفجارهای فرودگاه عدن کرده است.

دولت عبدربه منصور هادی که مورد حمایت سازمان ملل است ۲۸ آذرماه خبر داد که با جدایی‌طلبان جنوب به توافق تازه‌ای برای تشکیل کابینه و تقسیم قدرت دست یافته است.

دولت آقای هادی مورد حمایت عربستان است و جدایی‌طلبان جنوب از پشتیبانی امارات متحده عربی برخوردارند. بین این دو جناح اختلافاتی پیش آمده بود و توافق جدید برای تقسیم قدرت گامی مهم در رفع این شکاف محسوب می‌شود.

جدایی‌طلبان جنوب که همراه با دولت یمن علیه حوثی‌های مورد حمایت ایران می‌جنگند، اوایل پارسال با دولت یمن به رهبری آقای هادی درگیر شده و حتی بخش‌هایی از عدن را تصرف کرده بودند.

شبه نظامیان حوثی از پنج سال پیش تاکنون با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حال نبرد هستند. حوثی‌ها صنعا پایتخت و دیگر شهرهای پرجمعیت یمن را در کنترل خود دارند.

سازمان ملل از کشور یمن به عنوان بزرگترین بحران انسانی جهان یاد کرده است. ۸۰ درصد جمعیت ۲۴ میلیون نفری یمن نیاز به کمک دارند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، عرب نیوز، العربیه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG