لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

ائتلاف به رهبری ریاض: نیروهای یمنی در حال نزدیک‌شدن به بندر حدیده هستند


یک شبه‌نظامی هوادار دولت مورد حمایت عربستان
یک شبه‌نظامی هوادار دولت مورد حمایت عربستان

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌گوید نیروهای مورد حمایت آن به نزدیکی بندر حدیده رسیده‌اند. این بندر در کرانه دریای سرخ، یکی از مناطق کلیدی یمن است که تحت کنترل شورشیان حوثی قرار دارد.

ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی، هفتم خرداد گفته است «ارتش یمن، با حمایت ائتلاف، به ۲۰ کیلومتری [بندر] حدیده رسیده و عملیات نظامی ادامه دارد».

بندر حدیده از مناطق اصلی واردات کالا به یمن است و در عین حال برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان آن کشور، نقش کلیدی دارد. از طرفی، ائتلاف به رهبری ریاض، شورشیان حوثی را متهم کرده‌است که از طریق این بندر «از ایران سلاح دریافت می‌کند». تهران انتقال سلاح به شورشیان حوثی را رد کرده‌است.

در آغاز ماه خرداد رسانه‌های دولتی عربستان و امارات متحده گزارش دادند ائتلاف به رهبری ریاض «حملات» حوثی‌های یمن توسط قایق‌های تندرو و مملو از مواد منفجره به کشتی‌های تجاری از جمله یک نفت‌کش در آب‌های دریای سرخ را خنثی کرده است. ماه گذشته نیز یک کشتی نفتکش عربستان سعودی در آب‌های حدیده هدف حمله قرار گرفته بود که خسارات محدودی به آن وارد شد.

ائتلاف به رهبری عربستان پیش‌تر نیز قصد داشت دست به عملیات گسترده‌ای برای بازپس‌گیری بندر حدیده بزند. اما خبرگزاری رویترز می‌گوید در پی فشارهای بین‌المللی، از جمله هشدار سازمان ملل متحد که هر حمله‌ای به این بندر می‌تواند «پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد»، این عملیات متوقف شده بود.

عملیات اخیر در حالی انجام می‌شود که بحران و تنش‌های سیاسی میان ریاض و تهران به‌طور کم‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده‌است. یمن یکی از نقاطی‌ست که گفته می‌شود جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی، «درگیر جنگ نیابتی» در آن هستند.

ائتلاف به رهبری عربستان، بازگرداندن قدرت به دولت مشروع یمن، و یا «حفاظت از مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ»، که نفت خاورمیانه و کالاهای محصول آسیا از آن عبور می‌کنند، را از دلایل اصلی دخالت نظامی در یمن عنوان می‌کند. ایران اما شورشیان حوثی را به‌عنوان دولت یمن به رسمیت می‌شناسد.

بیش از ده هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند. در پایان اردیبهشت ماه سازمان عفو بین‌الملل گفته بود ده‌ها هزار نفر در تلاش برای فرار از کانون درگیری‌ها در حدیده هستند و هشدار داده بود که اوضاع و شرایط انسانی رو به وخامت گذاشته‌است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG