لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

معاون وزیر دفاع عربستان: از راه حل سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم


سازمان ملل اعلام کرده است که طرف‌های درگیر در یمن با خروج و عقب نشینی نیروها از بندر حدیده توافق کردند. (عکس از آرشیو)
سازمان ملل اعلام کرده است که طرف‌های درگیر در یمن با خروج و عقب نشینی نیروها از بندر حدیده توافق کردند. (عکس از آرشیو)

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه با مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن دیدار کرده و گفته است، ریاض از راه حل سیاسی در جنگ یمن حمایت می‌کند.

به گزارش رویترز، خالد بن سلمان در توییتی گفته است، در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن بر تعهد خود نسبت به سلامت مردم یمن و ضرورت پایان دادن به دخالت ایران در یمن تاکید کردم .

​معاون وزیر دفاع عربستان تصریح کرده است، همچنین در این دیدار بر حمایت خود برای یک راه حل سیاسی (در یمن) و لزوم پایبندی حوثی‌ها به توافقات خود از جمله در توافق استکهلم تاکید کردم .

خبرگزاری فرانسه هم می‌گوید مارتین گریفیتس در توییتی گفته است که گفت‌وگوهای «سازنده‌ای» با خالد بن سلمان درباره راه حل سیاسی در یمن داشته است.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن می‌گوید، در این دیدار که در ریاض برگزار شد، در خصوص دور نگه‌داشتن یمن از دخالت‌های منطقه‌ای، پیشرفت در توافق استکهلم و حمایت عربستان از روند صلح در یمن بحث و گفت‌وگو کردیم.

در همین حال، سازمان ملل اعلام کرده است که طرف‌های درگیر در یمن با اقدام تازه برای اجرای آتش بس در بندر حدیده و خروج و عقب نشینی نیروها از این منطقه توافق کردند.

به دنبال تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی یمن با پشتیبانی ائتلاف به رهبری عربستان بر سر بندر حدیده مذاکراتی بین طرف‌های درگیر در جنگ داخلی یمن در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد.

در نهایت در سال گذشته میلادی در این مذاکرات دولت یمن و شبه نظامیان حوثی توافق کردند تا نیروهای نظامی خود را از بندر حدیده عقب بکشند.

عربستان و کشورهای متحد آن ایران را به ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن متهم می‌کنند. تهران حمایت خود از شبه‌نظامیان حوثی‌ را پنهان نمی‌کند، اما ارسال جنگ‌افزار را رد کرده است.

در همین حال، سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری بارها از حملات عربستان به یمن که هزاران کشته غیرنظامی برجای گذاشته انتقاد کرده‌اند. سازمان ملل در گزارشی اخیرا گفته بود بیش از ۷۵۰۰ کودک یمنی در تنش‌ها، نبردها، حملات هوایی و انفجار بمب و حملات انتحاری پنج سال و نیم گذشته، کشته و زخمی شده‌اند.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا: خ/ت
XS
SM
MD
LG