لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

حملات پهپادی حوثی‌ها به عربستان سعودی و تهدید به تشدید حملات


عکسی آرشیوی از حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی
عکسی آرشیوی از حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی

شورشیان حوثی یمن روز جمعه ۶ فروردین اعلام کردند که با ۱۸ پهپاد تاسیسات انرژی و مراکز نظامی عربستان سعودی را هدف حمله قرار داده‌اند.

همزمان سخنگوی وزارت انرژی عربستان سعودی خبر داد که یک ایستگاه انتقال مواد نفتی در این کشور بر اثر اصابت پرتابه دچار حریق شده است.

یک روز قبل از این رخدادها، ارتش عربستان سعودی گفته بود چندین پهپاد حوثی‌ها را رهگیری و در آسمان منهدم کرده است.حملات پهپادی حوثی‌ها درست یک روز پس از پیشنهاد جدید ریاض برای آتش‌بس در جنگ در یمن صورت گرفت.

شورشیان حوثی که صنعا، پایتخت و بخش عمده‌ای از مناطق پرجمعیت یمن را در کنترل دارند در هفته‌های اخیر حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی را تشدید کرده‌اند.

از سوی ديگر همزمان با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا ریاض تحت فشار قرار گرفته تا به جنگ در یمن پایان دهد.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها روز جمعه گفت این گروه در حملات پهپادی پنجشنبه خود تاسیسات شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) را در راس التنوره، رابغ، ینبع و جازان و پایگاه نظامی ملک عبدالعزیر در دمام و تاسیسات نظامی در استان‌های نجران و عیسر را هدف گرفته است.

او در توئیتی نوشت: «ما آماده‌ایم تا در آینده حملات قوی‌تر و شدیدتری انجام دهیم.»

شرکت آرامکو روز جمعه حاضر نشد به سئوال خبرگزاری رویترز در مورد این حملات پاسخ دهد.

وزارت انرژِی عربستان سعودی گفت ساعت ۹ پنجشنبه شب ایستگاه توزیع مواد نفتی در استان جازان بر اثر اصابت یک پرتابه دچار حریق شده ولی این حادثه تلفاتی نداشته است.

وزارت دفاع عربستان سعودی نیز روز جمعه گفت این کشور برای حفاظت از تاسیسات انرژِی کشور اقدامات بازدارنده و ضروروی را انجام می‌دهد.

سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی دربیانیه‌ای گفت: «این حملات ثابت می‌کند که حوثی‌های تروریست با تمامی اقدامات سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن مخالفند.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که شورشیان حوثی هرگونه مذاکره جدی در مورد آتش‌بس را به پایان محاصره هوایی و دریایی مناطق تحت کنترل این گروه مشروط کرده‌اند.

آنها علاوه بر تشدید حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان سعودی در هفته‌های اخیر عملیات گسترده‌ای را برای تصرف ناحیه مارب آغاز کرده‌اند که صاحب منابع غنی گاز و از معدود مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی یمن در شمال این کشور است.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن که برای پیشبرد مذاکرات بیشتر در مورد آتش‌بس روز پنجشنبه به منطقه سفر کرده گفت او در این سفر با رهبران شورشیان حوثی ملاقات خواهد کرد.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل نیز روز جمعه با هدف تشویق شورشیان حوثی به مذاکره در مورد پیشنهاد جدید ریاض با محمد عبدالسلام، یکی از مقامات ارشد این گروه در عمان دیدار کرد.

دفتر آقای گریفیتس در شبکه توئیتر اعلام کرد که او در این ملاقات در مورد پایان دادن به محاصره دریایی بندر حدیده از سوی عربستان سعودی و در مقابل مذاکره مستقیم حوثی‌ها با دولت قانونی یمن گفت‌وگو می‌کند.

جنگ یمن از بهار سال ۹۴ و با دخالت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به یک بحران منطقه‌ای بدل شد و نبردی نیابتی بین تهران و ریاض تلقی می‌شود.

تاکنون بیش از صد هزار نفر در این جنگ کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل از سال‌ها پیش یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG