لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

توقف فعالیت بندر حدیده «می‌تواند جان صدها هزار کودک یمنی را بگیرد»


حدود ۱۲ میلیون شهروند یمنی زیر ۱۵ سال سن دارند و ۵.۲ میلیون نفر در معرض قحطی قرار دارند.
حدود ۱۲ میلیون شهروند یمنی زیر ۱۵ سال سن دارند و ۵.۲ میلیون نفر در معرض قحطی قرار دارند.

یک سازمان عمده خیریه در امور کودکان هشدار داده‌است که توقف فعالیت یا تخریب بندر حدیده در نبردها بین نیروهای ائتلاف عربی و شبه‌نظامیان حوثی، جان صدها هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند.

صندوق نجات کودکان، «سیو ده چیلدرن»، همچنین هشدار داده‌است که شمار کودکان قحطی‌زده یمن به ۵.۲ میلیون نفر خواهد رسید؛ حدود ۱۲ میلیون شهروند یمنی زیر ۱۵ سال سن دارند و انتظار می‌رود آمار تازه کودکان قحطی‌زده بر نگرانی‌های پیشین بیافزاید.

تامر کیرولس، نماینده امور یمن در «صندوق نجات کودکان» ۲۸ شهریور ماه گفته است «حتی توقفی کوتاه در ارسال خوراکی، سوخت و کمک‌های پزشکی از طریق بندر حیاتی [حدیده] می‌تواند به بهای جان صدها هزار کودک گرسنه و قطحی‌زده تمام شود. کودکانی که به غذا دسترسی نخواهند داشت».

بندر حدیده، بندر اصلی کشور یمن، و دروازه اصلی ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به آن کشور است. این بندر کلیدی در کنترل شبه‌نظامیان حوثی‌ست، اما نبردها بین نیروهای هوادار دولت عبد ربه منصور هادی با کمک ائتلاف به رهبری عربستان، برای کنترل آن، با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد.

هشدار تازه «صندوق نجات کودکان» در حالی منتشر شده‌است که گزارش‌ها حاکی از افزایش دوباره نبردها بر سر حدیده است.

حوثی‌ها، شبه‌نظامیانی که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند، نیروهای دولتی که از حمایت عربستان برخوردار هستند، را متهم کرده‌اند که «عمدا» انبارهای غذا را هدف قرار می‌دهند. ائتلاف به رهبری عربستان می‌گوید «عملیات نظامی برای آزادسازی حدیده و بندر آن را آغاز کرده‌است».

نیروهای هوادار هادی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند در جریان نبردها، نزدیک به ۴۰ تن از شبه‌نظامیان حوثی از شب دوشنبه تا کنون کشته شده‌اند. خبرگزاری رویترز روز گذشته گفته بود در جریان حمله یک ناوچه به یک لنج ماهی‌گیری، ۱۸ نفر کشته شده‌اند. ائتلاف به رهبری عربستان می‌گوید این حمله کار آن‌ها نیست بلکه یک «شناور ناشناس» به‌سوی لنج آتش گشوده‌است.

در پی درخواست‌های پی‌درپی سازمان ملل، حدود ۱۱ هفته بود که نبردها بر سر حدیده متوقف شده بود. با این حال تلاش‌های این نهاد برای این‌که طرف‌ها پای میز مذاکره بنشینند و به توافقی دست پیدا کنند، راه به‌جایی نبرده و گزارش‌های فعلی نیز حاکی از بالا گرفتن درگیری‌ها است.

«صندوق نجات کودکان» که دفتر اصلی آن در لندن است، می‌گوید «این جنگ کلیت یک نسل از کودکان یمن را در معرض خطر قرار داده‌است؛ از بمب و گرسنگی تا بیماری‌های که می‌شود جلوی آن‌ها را گرفت به تهدیدی برای کودکان یمنی تبدیل شده‌است. چه بر سر آینده یمن خواهد آمد؟».

رویترز، خبرگزاری فرانسه، اطلاعات‌نامه جهان|ت|خ
XS
SM
MD
LG