لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

ازدحام جمعیت در یمن برای دریافت کمک نقدی ۸۵ کشته بر جای گذاشت


تصویری از این حادثه در صنعا
تصویری از این حادثه در صنعا

مقامات حوثی اعلام کردند که روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین در پی توزیع کمک میان مردم بیش از ۸۰ نفر بر اثر ازدحام جمعیت کشته و صدها نفر نیز مجروح شدند.

آخرین رخداد تراژیک در این کشور فقیر و جنگ‌زده تنها چند روز پیش از تعطیلات عید فطر در پایان ماه رمضان رخ داده است.

یکی از مقامات امنیتی حوثی گفت که این حادثه در منطقه باب الیمن شعر صنعا، پایتخت یمن، رخ داده و در جریان آن دست‌کم ۸۵ نفر کشته و ۳۲۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

این مقام امنیتی که در صورت عدم انتشار نام خود با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده است، گفت که شماری از قربانیان این حادثه زنان و کودکان بودند. یکی از مقامات بهداشت و درمان حوثی‌ها نیز این آمار را تایید کرده است.

به گفته گزارشگر خبرگزاری فرانسه در صنعا که تحت کنترل حوثی‌ها است، این حادثه در مدرسه‌ای رخ داده که در آن کمک‌ها توزیع می‌شد. وی عنوان کرد که صدها نفر در آن مدرسه برای دریافت کمک‌ها جمع شده بودند.

همچنین وزارت کشور در بیانیه‌ای که خبرگزاری صبا آن را منتشر کرده است، گفت، کشته‌شدگان و مجروحان به بیمارستان‌های مجاور منتقل شده‌اند و مسئولین توزیع کمک‌ها بازداشت شدند.

این وزارتخانه آمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه را ارائه نکرد و تنها گفت که «ده‌ها نفر بر اثر ازدحام جمعیت در جریان توزیع مبالغ پول توسط برخی از تجار کشته شدند.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی شورشیان حوثی، گفت که کمیته‌ای برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شده است. یک مقام امنیتی حوثی نیز گفت که سه نفر به ظن دست داشتن در این حادثه بازداشت شده‌اند.

یمن فقیرترین کشور جهان عرب به شمار می‌آید. به گفته سازمان ملل، بیش از دو سوم جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند، از جمله کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها که سال‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده که بیش از ۲۱.۷ میلیون نفر ، یعنی دو سوم جمعیت این کشور، در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG