لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

بیانیه مشترک عربستان و امارات: با پروژه ایران در یمن مقابله می‌کنیم


سازمان ملل از جنگ یمن به عنوان بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نام برده است.
سازمان ملل از جنگ یمن به عنوان بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نام برده است.

دولت‌های عربستان و امارات با انتشار بیانیه‌ مشترکی بر ادامه تلاش‌ها برای شکست «پروژه ایران» در یمن و مقابله با شبه‌نظامیان حوثی که از حمایت ایران برخوردار هستند، تاکید کردند.

در این بیانیه که روز یکشنبه ۱۷ شهریور توسط خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شد، ریاض و ابوظبی گفته‌اند که به حمایت خود از دولت قانونی یمن ادامه می‌دهند.

شبه‌نظامیان حوثی در سال ۲۰۱۴ بخش‌های زیادی از یمن را به کنترل خود در آوردند و ائتلافی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ علیه این گروه وارد جنگ شده‌ است.

در بخشی از بیانیه عربستان و امارات، از واکنش مثبت دولت یمن و «شورای انتقالی جنوب» برای گفت‌وگو و «پایبندی به آتش‌بس» استقبال شده است و طرف‌های درگیر برای «گفت‌وگوی سازنده» برای حل اختلافات دعوت شده‌اند.

در هفته‌های اخیر علاوه بر درگیری بین شبه‌نظامیان حوثی و دولت یمن، گروه مشهور به جدایی‌طلبان جنوب یمن که «شورای انتقالی جنوب» را تشکیل داده‌اند و به امارات نزدیک هستند نیز با دولت یمن درگیر شده‌اند.

عبد رَبُّه منصور هادی، رئیس‌جمهوری قانونی یمن که در روزهای اخیر کاخ او در عدن به دست جدایی‌طلبان جنوب افتاده، از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان برخوردار است و این ائتلاف می‌کوشد او را به قدرت بازگردانده و پیشروی حوثی‌های مورد حمایت ایران را مهار کند.

«شورای انتقالی جنوب» همواره دولت عبد ربه منصور هادی را به سوءمدیریت و فساد متهم کرده‌اند. یمن شمالی و یمن جنوبی در سال ۱۹۹۰ میلادی یکپارچه شدند اما جدایی‌طلبان جنوب همواره از این‌که دولت مرکزی یمن در دست «شمالی‌ها» بوده ابراز نارضایتی کرده‌اند.

سازمان ملل، بحران یمن را «جدی‌ترین بحران انسانی جهان» نامیده و ماه‌هاست برای صلح در این کشور تلاش می‌کند، اما راه به جایی نبرده ‌است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نیز در گزارشی که ۱۲ شهریور امسال منتشر شد، گفتند که تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن به‌ویژه متهم به تجاوز جنسی و خشونت علیه زنان هستند.

XS
SM
MD
LG