لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۹

«محاکمه دوباره» نازنین زاغری؛ بریتانیا سفیر ایران در لندن را احضار کرد


نازنین زاغری‌رتکلیف
نازنین زاغری‌رتکلیف

به دنبال انتشار گزارش‌ها در خصوص محاکمه مجدد نازنین زاغری‌رتکلیف، وزارت امور خارجه بریتانیا روز پنجشنبه هشتم آبان اعلام کرد که سفیر ایران در لندن را در اعتراض به این اقدام احضار کرده است.

توماس درو، مدیر کل دفتر امور خاورمیانه، آفریقای شمالی، افغانستان و پاکستان در وزارت امور خارجه بریتانیا اعتراض لندن را در این زمینه به حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن ابلاغ کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است که این وزارتخانه نگرانی‌ شدید خود را به حمید بعیدی نژاد ابلاغ کرده و از ایران خواسته به بازداشت خودسرانه نازنین زاغری پایان دهد.

این بیانیه اضافه کرده است: ما این را برای سفیر ایران روشن کردیم که رفتار کشورش با نازنین زاغری راتکلیف ناعادلانه و غیرقابل قبول است و باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی می‌شود.

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید، ایران با اقدامات خود در قبال نازنین، اعتبار خود را بیشتر لکه‌دار می‌کند. زمان آن فرا رسیده است که به بازداشت خودسرانه او و دیگر شهروندان دو تابعیتی بریتانیایی بازداشتی خاتمه داده شود.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری‌ روز گذشته اعلام کرد به‌صورت ناگهانی به همسرش اطلاع داده شده که باید دوشنبه هفته آینده در دادگاهی با ریاست قاضی صلواتی حضور یابد.

ریچارد رتکلیف می‌گوید به نازنین گفته شده چمدانش را به «مقصد زندان جمع کند و هر وقت ماموران سپاه برای بردن وی آمدند، آماده باشد.»

در حالی خبر بازگردان نازنین زاغری به زندان و محاکمه دوباره مطرح شده در روز دوشنبه اخباری از احتمال به تعویق افتادن دادگاه بدهی بریتانیا به ایران برای شش ماه دیگر منتشر شده است.

جمهوری اسلامی می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان رژیم پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

آقای رتکلیف قبلا نیز به دفعات اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از همسرش به عنوان گروگانی برای دریافت این پول استفاده می‌کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز مهرماه پارسال گفت بریتانیا در ازای آزادی خانم زاغری که از فروردین ۹۵ در ایران زندانی است، پیشنهاد داده بود « ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ضبط شده ایران را آزاد کند».

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به اتهام «تلاش برای براندازی نرم» به پنج سال حبس محکوم شد، اتهام‌هایی که او، وکیلش و بنیاد تامپسون رویترز به‌شدت رد کرده‌اند.

به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی رفت. مرخصی او با پابند الکترونیکی تاکنون چند بار تمدید شده است و اجازه ندارد از محدوده ۳۰۰ متری خانه پدر و مادرش دورتر برود.

XS
SM
MD
LG