لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

مولوی عبدالحمید: کشته‌ شدن مهسا به خاطر پوشش دردآور بود، امروز ایرانی از هر تبار و قوم بیدار و متحد شده است


امام جمعه زاهدان گفت که امروز مردم ایران «بیدار» و «متحد» شده‌اند و این سرآغاز «پیروزی و توسعه‌یافتگی» است
امام جمعه زاهدان گفت که امروز مردم ایران «بیدار» و «متحد» شده‌اند و این سرآغاز «پیروزی و توسعه‌یافتگی» است

امام جمعهٔ اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ شهریور گفت تحویل جنازهٔ مهسا (ژینا) امینی پس از بازداشتش تنها به دلیل پوشش، «دردآور» بود.

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنرانی خود در نماز جمعه که در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد ایراد کرد گفت: «چرا باید کسی که سرش برهنه باشد یا کمبود حجاب داشته باشد کشته شود؟»

او با اشاره به سرکوب معترضان توسط نیروهای نظامی و امنیتی در اعتراضات اخیر ایران گفت: «هیچ مأموری از نظر شرعی و قانونی اجازه این کار را ندارد. در هرجای دنیا اعتراضات وجود دارد اما هیچ‌جا معترضان را نمی‌کشند و چشم آن‌ها را کور نمی‌کنند.»

همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید سایت حقوق بشری «حال‌وش» از اختلال شدید اینترنتی در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان‌ و بلوچستان خبر داد.

خطبه‌های نماز جمعه زاهدان نیز که به صورت زنده از صفحهٔ اینستاگرامی مولوی عبدالحمید در حال پخش بود، چند مرتبه قطع شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌های خود با اشاره به واقعهٔ «جمعهٔ خونین زاهدان» گفت که خواستهٔ مردم زاهدان هنوز مجازات «عاملان و آمران در هر رده و سطحی» است و قانون و انصاف می‌گوید که «اگر مأموری به ناحق مردم را بزند، باید مجازات شود».

او با بیان این که به خاطر آمدن «بیداری در ایران بسیار خوشحالیم» گفت که «امروز ایرانی از هر تبار، قوم و گرایش مذهبی متحد شده‌اند» و «بیداری سرآغاز پیروزی و توسعه‌یافتگی هر ملتی است».

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به «جواب‌ ندادن سیاست‌های ۴۴ ساله جمهوری اسلامی» گفت: «این سیاست‌ها باید تغییر کند و باید مردم رضایت پیدا کنند.»

مولوی عبدالحمید در ادامه با بیان این که مسئله معیشت «مردم ایران را به زانو درآورده» گفت: «پول ایران از ارزش افتاده و مردم امیدی ندارند که وضعیت اعتبار پول ایران بهتر شود.»

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی پس از پایان نماز جمعه مردم زاهدان در جمعیت زیاد به خیابان آمده و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

استان سیستان و بلوچستان و به‌ویژه شهر زاهدان از هشتم مهرماه سال ۱۴۰۱ که پس از نماز جمعه اهل سنت و با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی نزدیک به یکصد تن از مردم در «جمعه خونین» کشته شدند صحنه اعتراضات مداوم در روزهای جمعه بوده که به «جمعه‌های اعتراضی» شهرت یافته است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با وجود بازداشت‌های گسترده و صدور احکام سنگین زندان و فشار بر مولوی عبدالحمید و اطرافیان او با گذشت نزدیک به یک سال در سرکوب جمعه‌های اعتراضی زاهدان ناکام بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG