لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

تداوم فضای امنیتی در زاهدان، ایرانشهر و خاش؛ خاکسپاری پیکر ابراهیم ریگی معترض ۲۴ ساله


زاهدان (عکس از آرشیو)
زاهدان (عکس از آرشیو)

فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای امنیتی در مناطق مختلف شهر زاهدان که از بامداد جمعه پنجم اسفند ماه تشدید شده بود در پی تظاهرات هزاران نفری مردم زاهدان در بیست و یکمین جمعه اعتراضی، طی شامگاه جمعه و بامداد شنبه ادامه داشت و در همین حال پیکر ابراهیم ریگی، معترض ۲۴ ساله عصر جمعه در «آرامستان محمد رسول‌الله» زاهدان به خاک سپرده شد.

بنابر گزارش سایت حال‌وش، پیکر ابراهیم ریگی، معترض ۲۴ ساله، ساعت ۲ بعد از ظهر جمعه در حالی تحویل خانواده و بستگانش شد که آثار ضرب و جرح و کبودی‌های بر آن مشهود بود و ساعتی بعد در آرامستان محمد رسول الله زاهدان به خاک سپرده شد.

به نوشته حال‌وش، در پی درخواست خانواده ابراهیم ریگی برای کالبد شکافی و تعیین دلیل مرگ این معترض ۲۴ ساله، مقام‌های امنیتی گفته‌اند که نتیجه تحقیقات کالبدشکافی انجام شده توسط تیم پزشکی قانونی ۵ ماه دیگر به اطلاع خانواده او خواهد رسید.

از سوی دیگر، تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از شهر زاهدان، حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و میادین شهر زاهدان و استقرار شماری از این نیروها همراه با تک تیراندازان بر فراز تپه‌های مشرف به مسجد مکی و مصلای آن و همچنین برخی ساختمان بلند مرتبه شهر زاهدان نشان می‌دهد.

کانال رصد بلوچستان که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گزارش داد که نیروهای نظامی و امنیتی در شامگاه جمعه و بامداد شنبه نیز همچنان در خیابان‌های سطح شهر زاهدان در حال گشت‌زنی هستند.

علاوه بر زاهدان، نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران در نقاط مختلف ایرانشهر، دومین شهر بزرگ استان سیستان و بلوچستان، نیز اقدام برقراری ایست و بازرسی‌ کردند.

مپین فعالین بلوچ در همین زمینه تاکید کرد که نیروهای نظامی و امنیتی با ایجاد ایست بازرسی در سطح خیابان‌ها و میادین ایرانشهر اقدام به آزار و اذیت مردم در این شهر می‌کنند.

فضای شهر خاش هم با استقرار گسترده نیروهای امنیتی و نظامی از صبح جمعه با گشت‌زنی نیروهای سپاه پاسداران و یگان‌های ویژه انتظامی به شدت امنیتی شده و تا بامداد شنبه این فضا تداوم داشته است.

با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای نظامی و امنیتی و بازداشت‌های گسترده و خشونت‌بار جوانان و نیروهای انتظامی مسجد مکی، روز جمعه پنجم اسفند ماه بار دیگر هزاران تن از مردم زاهدان در «بیست و یکمین جمعه اعتراضی» علیه جمهوری اسلامی شرکت کردند و با تظاهرات در خیابان‌های زاهدان شعارهای ضد حکومتی سردادند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با روش‌های مختلف از جمله بازداشت‌های گسترده فعالان مدنی و روحانیان اهل سنت در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان از جمله مولوی عبدالغفار نقشبندی و مولوی عبدالمجید مرادزهی، بازداشت شماری از نزدیکان به مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، متوقف کردن جمعه‌های اعتراضی اقدام کرده‌اند.

«بازداشت فله‌ای» و «بازداشت محله به محله» جوانان و نوجوانان از دیگر اقداماتی است که نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و فرماندهی انتظامی به طور مشترک در چند هفته پیاپی برای مهار و سرکوب جمعه‌های اعتراضی به کار بستند اما این اقدامات هیچ‌یک در عمل به توقف و سرکوب جمعه‌های اعتراضی منجر نشده است.

این بازداشت‌ها روز جمعه پنجم اسفند ماه نیز به شکل گسترده‌ای در محدوده اطراف مسجد مکی زاهدان ادامه داشت از جمله ویدیویی از بازداشت خشونت‌بار یک جوان بلوچ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به دست چند نیروی لباس شخصی و نیروهای یگان ویژه مورد ضرب و جرح قرار گرفته و بازداشت می‌شود.

سایت حال‌وش بامداد شنبه گزارش داد که هویت فرد بازداشت شده مرتضی آذرنوش (عالی‌زهی) است که از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان بوده و در خیابان توحید زاهدان به دلیل ممانعت از ورود نیروهای نظامی و لباس شخصی به داخل کوچه ورودی مسجد به دست نیروهای امنیتی به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته و بازداشت شده است.

«جمعه‌های اعتراضی» زاهدان و تعداد دیگری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمعه دهم مهر ماه آغاز شده است.

در این روز جمعی از مردم معترض زاهدان قصد داشتند بعد از نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی، برای اعتراض «تجاوز ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ» و همچنین اعتراض به کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد، تجمع اعتراضی برپا کنند که با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی از داخل یکی کلانتری‌های زاهدان مواجه شدند.

ر تیراندازی‌ دهم مهر ماه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک به یکصد تن از مردم معترض زاهدان کشته شدند و این روز که بنابر اعلام سازمان عفو بین‌الملل خونین‌ترین روز از آغاز اعتراضات سراسری در ایران بوده است «جمعه خونین زاهدان» نام گرفت.

پس از آن تاکنون مردم زاهدان و تعداد دیگری از شهرهای سیستان و بلوچستان هر جمعه بعد از نماز جمعه اهل اقدام به برپایی تظاهرات ضد حکومتی می‌کنند.

با وجود سرکوب و بازداشت گسترده و همچنین تکرار «جمعه خونین» در جریان اعتراضات روز ۱۳ آبان در شهر خاش و کشته شدن دست‌کم ۱۸ تن با شلیک نیروهای امنیتی، جمعه‌های اعتراضی تاکنون برای بیست و یک هفته تداوم داشته است.

XS
SM
MD
LG