لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

چهلم کشته‌شدگان «جمعه خونین زاهدان»؛ فرمانده جدید نیروی انتظامی استان معرفی شد، دو نفر اعدام شدند


تصاویر شماری از کشته‌شدگان در «جمعه خونین زاهدان»
تصاویر شماری از کشته‌شدگان در «جمعه خونین زاهدان»

فرمانده کل نیروی انتظامی، همزمان با چهلم کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، محمد قنبری را به سمت فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان منصوب کرد.

محمد قنبری در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نیز مسئولیت فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان را بر عهده داشت.

در حکم حسین اشتری، از «زحمات» احمد طاهری، فرمانده پیشین نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان که تیراندازی به معترضان در زاهدان در دوره مسئولیت وی صورت گرفت نیز تقدیر شده است.

پیش از این رئیس پلیس و رئیس کلانتری ۱۶ زاهدان به دلیل آنچه «قصور» در ماجرای جمعه، هشتم مهر ماه نامیده شده بود، از کار برکنار شده بودند.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان، برکناری این دو مقام انتظامی را قدمی برای «جبران خسارات وارده به جانباختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان» اعلام کرده بود.

این در حالی است که چهره‌های شناخته‌شده استان سیستان و بلوچستان از جمله مولوی مرادزهی، از اعضای دفتر مسجد مکی زاهدان، خواستار «عزل استاندار و محاکمه مباشران و آمران جمعه خونین زاهدان» شده بود.

هشتم مهر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه و در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تیراندازی کردند.

در این تیراندازی، بیش از ۹۰ نفر از معترضان کشته شدند که سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را مرگبارترین کشتار از زمان آغاز اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی خواند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال اهل سنت و زنان، خواستار برخورد با عوامل کشتار مردم شد.

همزمان قوه قضاییه در روز چهلم کشته‌شدگان هشتم مهر در زاهدان، از اجرای حکم اعدام دو نفر از اعضای گروه «جیش‌العدل» در این شهر خبر داد و اتهام آن‌ها را «اقدامات تروریستی و تیراندازی به نیروهای انتظامی در سال ۱۳۹۵» اعلام کرد.

مرکز رسانه قوه قضاییه روز چهارشنبه ۱۸ آبان اسامی اعدام‌شدگان را «راشد بلوچ فرزند افضل و اسحاق آسکانی فرزند دلاور» اعلام کرد.

اعلام این دو خبر در روز چهارشنبه، ۱۸ مهر در حالی صورت می‌گیرد که فراخوان‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی برای بزرگداشت یاد کشته‌شدگان این روز در شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان منتشر شده است.

شاهزاده رضا پهلوی نیز روز سه‌شنبه، در توئیتی به نام‌های «جواد پوشه، امید سارانی، سدیس کاشانی، سامر هاشم‌زهی، امید صفرزهی و اقبال شهنوازی»، کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله کشته‌شده در جمعه خونین زاهدان اشاره کرده بود.

وی در آستانه چهلمین روز کشته‌شدن آنها نوشته بود «نام و تصویر آنها را ثبت می‌کنیم برای روزی که به محاکمه آمران و عاملان این جنایت بنشینیم».

با این حال، جمعه گذشته، ۱۳ آبان، نیروهای حکومتی در شهر خاش در این استان بار دیگر معترضان را با گلوله‌های جنگی هدف قرار دادند و به‌گفته امام جمعه زاهدان دست‌کم ۱۶ تن از جمله چند کودک را کشتند و ده‌ها نفر را نیز زخمی کردند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ادعای مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی مبنی بر حمله مسلحانه به کلانتری زاهدان و فرمانداری خاش را «دروغ محض» خواند.


با استفاده از گزارش‌های ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب
XS
SM
MD
LG