لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

پدر روح‌الله زم: فرانسه، عراق و استرالیا درباره اتهام مشارکت در بازداشت فرزندم موضع‌گیری کنند


محمد علی زم بر سر مزار فرزندش روح‌الله زم
محمد علی زم بر سر مزار فرزندش روح‌الله زم

محمد علی زم، پدر روح‌الله زم، روز شنبه از کشورهای فرانسه، عراق و استرالیا خواست در خصوص اتهام دست داشتن در دستگیری و انتقال فرزندش به ایران موضع‌گیری کنند.

روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، که در فرانسه پناهنده بود، مهرماه سال ۹۸ در جریان سفری به عراق، توسط ماموران امنیتی ایران ربوده شد و ۲۲ آذر ۱۳۹۹، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از اجرای حکم اعدام او خبر داد.

اکبر خوش‌کوشک، یکی از ماموران سابق امنیتی جمهوری اسلامی، به تازگی مدعی شد که فرانسه روح‌الله زم را با یک افسر امنیتی فرانسوی مبادله کرده است.

در واکنش به این اظهارات اکبر خوش‌کوشک، یک دیپلمات فرانسوی مشارکت این کشور در برنامه ربودن روح‌الله زم را تکذیب کرد.

محمدعلی زم در حساب اینستاگرام خود نوشته است: «تحمل عوارض سنگین حقوقی و جریحه‌دار‌شدن عواطف عمومی ناشی از قتل مظلومانه و عجولانهٔ «روح‌الله زم» در جوامع مردمی ایرانی و بین‌المللی برای دستگاه‌های مجری این اقدام غیر قانونی، آن‌‌چنان سخت و دشوار بوده که در آستانهٔ نخستين سالگرد آن زنده ياد(۲۲ آذر)، یک عنصر سوختهٔ امنیتی وادار به قصه‌سرایی دروغین برای فریب افکار عمومی و شریک‌تراشی برای تخفیف این اعمال مجرمانه‌ شده است.»

محمد علی زم در ادامه از دولت فرانسه خواسته است که «عوامل فريب و تسهيل سفر» روح الله زم به عراق در خاک فرانسه از جمله مسئولان سفارت وقت عراق را تحت پیگرد قرار دهد.

پدر روح الله زم تاکید کرده است: «از دولت‌های فرانسه، عراق و استراليا انتظار دارد نسبت به عوارض هولناك عاطفی- انسانی به‌جای‌مانده از قتل وی، احساس مسئوليت داشته و موضع رسمی خود در ميزان تقصير‌پذيری و يا مردود‌‌ دانستن مشارکت در این فاجعهٔ غیر انسانی را اعلام بدارند.»

اکبر خوش‌کوشک در گفت‌و‌گو با وب‌سایت رویداد ۲۴ مدعی شده بود که پس از اینکه یک افسر فرانسوی در سوریه توسط گروه شبه‌نظامی نزدیک به ایران اسیر شده، فرانسوی‌ها از ایران درخواست کمک برای آزادی او کردند و ایران نیز درخواست مبادله این افسر با روح‌الله زم را مطرح کرد که با موافقت مقام‌های فرانسوی همراه بود.

اکبر خوش‌کوشک همچنین مدعی «همکاری» نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران و فرانسه در جریان سفر زم به عراق شده و گفته: «تله خوبی مهیا کرده بودند. اینجور کار‌ها محمل می‌خواهد و بالاخره باید ظاهر کار هم جوری می‌شد که فرانسوی‌ها مقصر به نظر نرسند».

ربودن، پخش اعترافات اجباری آقای زم، روند دادگاه و اجرای حکم اعدام او واکنش‌های جهانی گسترده‌ای در پی داشت و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و مدنی آن را محکوم کردند.

XS
SM
MD
LG