لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۲

سرپرست حجاج ایرانی: آب زمزم آلوده نیست


علی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی
علی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی

سرپرست حجاج ایرانی ادعای نادر طالب‌زاده مبنی بر ابتلای زائران کشور به انواع بیماری‌ها به خاطر استفاده از آب چاه «زمزم» آلوده به «آرسنیک» و «نیترات» را رد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه (۲۵ مرداد) خبرگزاری «تسنیم»٬ علی قاضی عسکر در دیدار سرپرست حجاج ایرانی با نمایندگان بعثه‌های مراجع تقلید در مدینه این مطلب را بیان کرده است. بعثه‌ها محل رسیدگی به مسائل شرعی و راهنمایی زائران است که مراجع تقلید در حج برپا می‌کنند.

قاضی عسکر افزوده «با آزمایش‌هایی که صورت گرفت مشخص شده» که ادعای وجود «نیترات و آرسنیک بیش از حد مجاز در آب زمزم٬ حرف کاملاً نادرستی است.»

نادر طالب‌زاده، مجری برنامه‌های تلویزیونی و مستندساز، روز ۱۱ مرداد ماه در یک نشست خبری با عنوان «تهدیدات نوین علیه مسلمانان» که در خبرگزاری فارس برگزار شده بود٬ مدعی آلوده بودن آب چاه «زمزم» در عربستان شد.

طالب‌زاده در این نشست گفته بود نتایج تحقیقات ۹ سال پیش وی در عربستان حکایت از آلوده بودن آب زمزم دارد.

وی مدعی شد «آبی که مردم در مکه و مدینه می‌نوشند آلوده به آرسنیک است و چندین سال پیش، دوستان در هلال‌احمر این موضوع را به وی گفته بودند.»

طالب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده بود که بریتانیا هم آب زمزم را آلوده دانسته و این آلودگی را ناشی از وجود میکروبی به نام «فان‌وکس» اعلام کرده بود.

این مستند‌ساز ادامه داده بود که میکروب مذکور را «پنتاگون و اسرائیل» ساخته‌اند که «ایمان و اعتقاد در عبادت را در مسلمان‌ها می‌برد.»

طالب‌زاده افزوده دولت عربستان «۲۰ سال است» آب آلوده در «بشکه‌های نارنجی» به زائران ایرانی می‌دهد و مریض شدن تمام زائران در عربستان هم ناشی از همین مساله است.

وی همچنین مدعی شده که «این طراحی متعلق به پنتاگون است و این شور معنوی که انقلاب اسلامی به وجود آورده را می‌خواهند مهار کنند. این بحث بیماری را ادامه دار کرده‌اند و عقبه آن نیت و تلاش امریکا و اسرائیل است که دولت سعودی به آن عمل کرد.»

طالب‌زاده همچنین با انتقاد‌ از «سکوت» مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص چنین موضوعی گفته که «این که آب گوارای زمزم را آلوده می‌کنند همه کشورهای اروپایی گفتند٬ اما باز هم جمهوری اسلامی باز هم سکوت کرد.»

وی افزوده که «خیلی از مسئولان اهل تحقیق نیستند و نمی‌توانند خبرها و تحقیقات را بخوانند»٬ اما «دنیا خیلی این مسائل را تحمل نمی‌کند و در این مورد باید اقدامی کرد. کمپین جدی به راه انداخت و مستند ساخت.»

نادر طالب‌زاده که در خرداد ۱۳۹۵ در مصاحبه با رسانه‌ها ادعا کرده بود در عراق هدف ترور بیولوژیکی قرار گرفته٬ این ادعا را نیز در این نشست خبری تکرار کرد.

در این نشست خبری فردی به نام «دکتر» علی کرمی هم طی سخنانی به تکرار ادعاهای نادر طالب‌زاده پرداخته و گفته که اسناد بسیاری در خصوص «ترور بیولوژیک» ایرانی‌ها از سوی غربی‌ها دارد٬ اما نمی‌تواند این مسئله را ثابت کند.

طالب‌زاده و کرمی به همراه گروه دیگری از نیرو‌های حزب‌الله در شرایطی بر موضوع «ترور بیولوژیک» برخی ایرانی‌ها از سوی غربی‌‌ها تاکید می‌کنند که حسین نقوی حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته که این ادعا قابل اثبات نیست.

نقوی حسینی ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۹۵ گفته که براساس اعلام سازمان پدافند غیرعامل «هیچ‌کدام» از گزارش‌ها درباره ترور بیولوژیک علی دادمان، بیژن نوباوه و نادر طالب‌زاده، اثبات نشده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز ۲۲ تیر جلسه‌ای را با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل برای بررسی موضوع بیوتروریسم برگزار کرده بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این جلسه گفته بود که کلیه اسناد و مدارک پزشکی نادر طالب‌زاده و علی دادمان را «تحت بررسی داریم تا به نتایج قطعی برسیم.»

ترور بیولوژیک ناظر به کشتن افراد با استفاده از مواد سمی، میکروبی، ویروسی، شیمیایی و هسته‌ای یا حتی تماس با دیگران باشد که منجر به آسیب‌های جسمی کوتاه مدت و بلندمدت و در ‌‌نهایت مرگ فرد مبتلا، در اثر عوارض این مواد می‌شود.

نادر طالب‌زاده و علی کرمی که در سال‌های اخیر بارها از آمریکا٬ اسرائیل و برخی کشور‌های غربی به عنوان طراحان و مجریان طرح «ترور بیولوژیک» معرفی می‌کردند٬ در نشست اخیر خود عربستان سعودی را نیز متهم به دست داشتن در این طرح کرده‌ند.

این ادعا در شرایطی مطرح شده که روابط ایران و عربستان در سال‌های اخیر به شدت تیره شده و تنش‌ها دیپماتیک میان مقام‌های این دو کشور و جنجال‌‌های برآمده از حادثه منی منجر به تعطیلی یک ساله حج از سوی مقام‌های ایران شد.

با از سر گرفته شدن اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال که در ایران نیز مخالفان کمی ندارد٬ ادعای تازه طالب‌زاده و کرمی با واکنش سرپرست حجاج ایرانی مواجه شده است.

قاضی عسکر بی‌آنکه نامی از این افراد ببرد٬ گفته که «تشویق مردم برای نرفتن به حج٬ توطئه‌‌ای» است که «ریشه خارجی دارد.»

وی افزوده است: «انتشار گسترده مطالب منفی علیه حج در شبکه‌های مجازی نشان داد که این توطئه فراتر از آنچه که هست، تصور می‌شود و باید با آن مقابله کرد.»

XS
SM
MD
LG