لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

انتشار مجلۀ «زنان امروز» از سر گرفته شد


شماره جدید مجله «زنان امروز»
شماره جدید مجله «زنان امروز»

انتشار مجله «زنان امروز» پس از ده ماه توقف که دلیل آن «مشکلات اقتصادی» ذکر شده بود، از سر گرفته شد.

شهلا شرکت، مدیرمسئول و سردبیر مجله «زنان امروز»، در سرمقاله این شماره، سانسور و سازوکارها و مناسبات آن را مانع اصلی رونق نشریات و اقبال مخاطب به آن‌ها معرفی کرده و نوشته است: «امروز بدون هیچ پشتوانه اقتصادی درخور، پس از ده ماه فترت، دوباره دست به زانو گرفته‌ایم که تا رخوت رگ و ریشه‌مان را نخشکانده، "نمی‌شود" و "نمی‌توانیم" را از سر راه برداریم.»

شهلا شرکت، مدیرمسئول مجله زنان
شهلا شرکت، مدیرمسئول مجله زنان

​در آیین رونمایی سی‌وپنجمین شماره مجله «زنان امروز» که جمعه، ۲۴ خرداد، برگزار شد، سردبیر آن گفت: «مجله از این پس به سمت روزنامه‌نگاری تحلیلی و تحقیقی خواهد رفت و البته با طراحی و گرافیک جدید منتشر خواهد شد.»

مجله «زنان امروز» که سابقه سی سال فراز و فرود را پشت سر دارد، به‌گفته سردبیر آن قرار است در دوره جدید، در کنار موضوعات زنان، به مسائل و مشکلات مردان نیز بپردازد.

او درباره رویکرد جدید مجله می‌گوید: «در جهان امروز نمی‌شود یک جنس را به‌تنهایی دید. برای هرگونه تغییر در مسائل زنان باید کلیشه‌های جنسیتی رایج در مورد مردان را نیز از میان برداشت تا آنان بتوانند با زنان تعامل داشته باشند، چنان‌که پروژه‌های مربوط به زنان در چند دهه اخیر در دنیا بدون دیدن مردان موفقیت چندانی نداشته‌اند.»

شماره نخست مجله «زنان امروز» در خرداد ۱۳۹۳ منتشر شد و پس از یازده شماره، در اردیبهشت ۱۳۹۴، به دستور هیئت نظارت بر مطبوعات، به‌دلیل «پافشاری و اصرار بر طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پرداختن به موضوع ازدواج سفید»، توقیف شد.

شش ماه بعد مجدداً انتشار آن از سر گرفته شد تا تیرماه ۱۳۹۷ که این‌بار ظاهراً مشکلات مالی باعث توقف آن شد. انتشار شماره جدید در پی همین توقف ده‌ماهه صورت گرفته است.

شهلا شرکت پیش از این مجله، صاحب‌امتیاز ماهنامه «زنان» بود؛ از معدود مجلات اختصاصی زنان در ایران که به مدت ۱۶ سال، از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶، منتشر می‌شد.

این مجله که به‌عنوان «تنها ماهنامه فمینیستی ایران» مشهور بود، از معدود نشریات مستقلی بود که از موج توقیف‌ها در سال ۱۳۷۹ جان سالم به در برد و توانست حدود هفت سال دیگر به حیات خود ادامه دهد. اما سرانجام در بهمن ۱۳۸۶ مجوز آن به‌اتهام «سلب امنیت روانی جامعه، به مخاطره انداختن سلامت روحی، فکری و روانی مخاطب و سیاه‌نمایی وضعیت زنان در جمهوری اسلامی» به‌کلی لغو شد و به تاریخ مطبوعات پیوست.​

آیین رونمایی از مجله «زنان امروز»، خانه گفتمان شهر (وارطان)، ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
آیین رونمایی از مجله «زنان امروز»، خانه گفتمان شهر (وارطان)، ۲۴ خرداد ۱۳۹۸

سوسن شریعتی، پژوهشگر، که از جمله سخنرانان آیین رونمایی از نخستین شماره دوره جدید مجله «زنان امروز» بود، با بیان این‌که کار این مجله تا به امروز ترسیم موقعیت زنان بوده است، گفت: «"زنان امروز" باید در گام جدید خود فراتر از ترسیم حرکت کند، باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. گذشته نباید مانع تلاش برای ترسیم مطالبات زنان شود. همه افتخارمان این است که توانسته‌ایم طی این سال‌ها مطالبات‌مان را زیرپوستی مطرح کنیم. این مقاومت خوب است، اما اگر به خواسته‌ها و مطالبات صریح و روشن بدل نشود، عملاً یک زیستِ درجاست.»

شماره سی‌وپنجم «زنان امروز» در ۱۷۲ صفحه با سرفصل‌هایی چون جامعه، هنر، تاریخ و ادبیات زنان منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG