لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

زانیار تندرو، معترض جوان، «به کمپ پناهندگی در ترکیه بازگردانده شد»


هنوز ۱۱ گلوله ساچمه‌ای در سر زانیار تندرو باقی مانده که بینایی چشم چپ وی را نیز تهدید می‌کند
هنوز ۱۱ گلوله ساچمه‌ای در سر زانیار تندرو باقی مانده که بینایی چشم چپ وی را نیز تهدید می‌کند

زانیار تندرو، معترض جوان اهل پیرانشهر، که در جریان اعتراضات، بر اثر شلیک نیروهای امنیتی، بینایی چشم راست خود را از دست داده، توسط پلیس یونان «بازداشت و به پلیس ترکیه تحویل داده شد».

وب‌سایت کوردپا روز سه‌شنبه، هشتم فروردین، با انتشار این خبر نوشت که او و پدرش که با قایق از ایران خارج شده بودند، در حال حاضر در کمپ پناهجویان استان موغله ترکیه بوده و از دسترسی به درمان و امکانات پزشکی «محروم است».

یکی از نزدیکان زانیار در گفت‌وگو با این سایت که اخبار مربوط به شهرهای کردشین را پوشش می‌دهد گفت که قایق حامل زانیار تندرو و پدرش و سایر پناهجویان، به دلیل خراب شدن موتور در آب‌های یونان مانده بود و پس از ٢٤ ساعت پلیس یونان آنان را به پلیس ترکیه تحویل داده است.

این منبع مطلع، وضعیت زانیار را به دلیل عدم دسترسی به درمان و دارو «نامناسب» توصیف کرده است.

کُردپا پنجم فروردین‌ماه تصاویری از زانیار تندرو را منتشر کرده بود که با قایق پناهجویان در آب‌های یونان برای درمان در مسیر اروپا بود.

این جوان متولد سال ۱۳۸۴ معترض اهل پیرانشهر است که در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، بینایی چشم راست خود را از دست داده است.

بر اساس این گزارش، کماکان، ۱۱ گلوله ساچمه‌ای در سر زانیار باقی مانده که بینایی چشم چپ وی را نیز به خطر انداخته است.

در جریان اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی در حبس پلیس امنیت در سراسر کشور رخ داد و پس از شش ماه هم‌چنان ادامه دارد، شمار زیادی از معترضان از ناحیه چشم هدف اصابت گلوله قرار گرفته و بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست داده‌اند.

در روزهای قبل نیز الهه توکلیان، یکی از این آسیب‌دیدگان، با خروج از کشور، برای خارج کردن گلوله‌ای که در سرش حرکت و عفونت کرده بود، راهی ایتالیا شد.

او پس از انجام عمل جراحی که آن را موفقیت‌آمیز توصیف کرد، گفت که قصد دارد با ارائه این گلوله به همه نشان دهد که چه افرادی به مردم ایران شلیک کردند.

جمهوری اسلامی تاکنون در قبال این اتفاقات هیچ واکنشی از خود نشان داده و مسئولیتی بر عهده نگرفته است.

در حالی‌ که سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی با اشاره به موارد متعدد شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به صورت و چشم معترضان چنین ارزیابی کرده که اقدام مأموران حکومت «سیستماتیک» و «هدفمند» بوده، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا شلیک ماموران به چشم معترضان در ماه‌های اخیر را انکار کرده است.

XS
SM
MD
LG