لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

ظریف در مورد صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس هشدار داد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۱ اسفند در مورد احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به‌هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.»

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد دوشنبه با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به کار کرد. نشست این شورا در حالی آغاز شد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف با اشاره به احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست گفت: «به‌هم‌ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.»

وزیر خارجه ایران در مورد این «راهکارها» توضیحی نداد اما مقام‌های ایرانی اخیراً در این رابطه اشاراتی به کنار گذاشتن آخرین توافق‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌اند.

اخیراً گزارش شده‌است که آمریکا از اعضای شورای حکام درخواست کرده است به خاطر عدول ایران از تعهدات هسته‌ای‌اش، قطعنامه توبیخی علیه جمهوری اسلامی تصویب کند.

ایران در پی خروج واشینگتن از برجام که با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، صورت گرفت، گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده‌است.

تلاش آمریکا برای توبیخ جمهوری اسلامی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:57 0:00

دولت جو بایدن تأکید دارد که شرط آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران است. حال آن که جمهوری اسلامی با توقف اجرای پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای اخیر به گام‌های خود در دور شدن از این درخواست آمریکا شتاب بیشتری داده‌است.

به گزارش رویترز، آمریکا در نامه‌ای به اعضای شورای تصریح کرده‌است شورای حکام می‌بایست از ایران بخواهد که تا تمامی تعهداتی برجامی خود را اجرا کند و در خصوص کشف آثار ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده توضیح دهد.

ایران نیز در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته‌است که چنین اقدامی را «غیر سازنده ارزیابی می‌کند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک ۲۱ فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای و بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای را متوقف کرد.

با این حال، دولت حسن روحانی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان سفر وی به تهران در روز سوم اسفند، به توافقی اضطراری دست یافتند که بر اساس آن، چارچوبی موقت برای همکاری میان طرفین طی سه ماه آینده به‌دست آمد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است به مدت سه ماه نظارت‌ها بر تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند ولی اطلاعات آن جمع‌آوری و بعدا در اختیار آژانس قرار گیرد.

سازمان انرژی اتمی ایران هم در خصوص این توافق گفته است که تهران «به مدت سه ماه اطلاعات دوربین‎‌های تاسیساتی را که در پیوست مشخص شده ضبط می‎‌کند و نزد خود نگه خواهد داشت.»

روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به این موضوعات گفت: «تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد.»

او اضافه کرد: «در صورتی که تحریم‌ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد.»

با استفاده از ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / پ.پ

XS
SM
MD
LG