لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

ظریف می‌گوید قدرت‌های جهانی به توافقی بهتر از برجام دست نخواهند یافت


محمد جواد ظریف می‌گوید، به شکلی فزاینده‌ای روشن شده که توافقی بهتر از برجام در کار نخواهد بود.
محمد جواد ظریف می‌گوید، به شکلی فزاینده‌ای روشن شده که توافقی بهتر از برجام در کار نخواهد بود.

در حالی که مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته تا زمان تغییر رفتار تهران، آمریکا به افزایش فشارهای خود ادامه می‌دهد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم روز دوشنبه ۱۷ تیر ماه تاکید کرد که قدرت‌های جهانی به توافقی بهتر از توافق هسته‌ای موسوم به برجام دست نخواهند یافت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در همین روز ضمن اعلام خبر عبور غنی‌سازی از مرز ۴.۵ درصد گفت که افزایش غنی‌سازی به ۲۰ درصد و «گزینه‌های بالاتر» در جلسات شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مطرح شده اما اکنون «این نیاز وجود ندارد».

عبور از سقف تعیین‌شده برای غنی‌سازی، دومین اقدام جمهوری اسلامی در کاستن از تعهدات برجامی‌اش محسوب می‌شود و با واکنش منفی کشورهای غربی روبه‌رو شده است.

محمد جواد ظریف در توییتر خود مدعی شده است که «تیم بی» دونالد ترامپ را برای از بین بردن برجام برای دستیابی به توافقی بهتر گمراه کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: به شکلی فزاینده‌ای روشن شده که توافقی بهتر در کار نخواهد بود، آنها (تیم بی) به شکل مضحکی خواهان پایبندی کامل ایران به برجام هستند.

محمد جواد ظریف اضافه کرده است، راهی برای خروج وجود دارد، اما نه زمانی که امور در دست «تیم بی» است.

وزیر امور خارجه ایران قبلا گفته بود که منظورش از «تیم بی»، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات است.

در همین روز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تاکید کرده که تا زمان تغییر رفتار حکومت ایران، آمریکا به افزایش فشارهای خود ادامه خواهد داد.

جان بولتون تصریح کرده است که فشارهای آمریکا در حال نتیجه دادن است.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های خود علیه ایران را بازگرداند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید، هدف رئیس جمهوری ترامپ دستیابی به توافق جدیدی با ایران است که به بهترین نحو منافع ایالات متحده را تامین خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در همین روز بار دیگر ایران را متهم کرد که «نفوذی مخرب» در جهان دارد و گفت که ایالات متحده «هرگز اجازه نخواهد داد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد».

مایک پنس گفت: ایران باید بین توجه به مردم خود و ادامه حمایت مالی از گروه‌های نیابتی که خشونت و تروریسم را در سراسر منطقه گسترش داده و به نفرت مرگبار علیه اسرائیل دامن می‌زنند، دست به انتخاب بزند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که تحریم های واشینگتن علیه تهران باعث شده است تا حمایت حکومت جمهوری اسلامی از تروریسم در خاورمیانه «قطع شود».

وی با این حال، جمهوری اسلامی را متهم کرد که در چند ماه گذشته «فعالیت مخرب و خشونت‌بار خود را در منطقه» تشدید کرده است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG