لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

ظریف: هیچ توافق جدیدی قبل از اجرای کامل برجام ممکن نیست


محمد جواد ظریف (عکس از آرشیو)
محمد جواد ظریف (عکس از آرشیو)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در واکنش به بیانیه رهبران سه کشور اروپایی گفته است، جمهوری اسلامی ایران پیش از اجرای کامل توافق هسته‌ای موسوم به برجام٬ وارد هیچ توافق جدید نخواهد شد.


رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است و از ایران خواستند «مذاکرات درازمدت برای برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».

در واکنش به بیانیه امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون، محمد جواد ظریف در توییتر خود نوشته است: از ماه مه سال ۲۰۱۸ بعد از خروج امریکا، کاملا روشن بود که سه کشور اروپایی در اجرای تعهد خود ناکام بودند.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: راه حل برای رفع این نقصان: اراده برای یافتن راه مستقل می‌خواهد نه این که ادعاهای و خواسته های متناقض آمریکا درباره برجام را مطرح کنید.

وی افزوده است: هیچ توافق جدیدی قبل از پایبندی به توافق کنونی ممکن نیست.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه خود تصریح کرده‌اند: «زمان آن فرا رسیده است که ایران مذاکرات درازمدت برای برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».

کشورهای غربی اخیرا بر ضرورت دستیابی به توافقی جدید با ایران تاکید کرده‌اند.

در همین زمینه، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت زمان آن فرا رسیده که به جلو برویم و به توافق جدیدی با ایران دست یابیم.

این اظهارات با واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روبرو شد. دونالد ترامپ گفت که برای بوریس جانسون احترام قائل است و از پیشنهادش شگفت‌زده نشده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «او یک توافق جدید می‌خواهد چرا که توافق قبلی منسوخ خواهد شد- چند سال بیشتر از عمرش باقی نمانده است».

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، هم پنجم تیرماه امسال گفت که پاریس و واشینگتن خواهان یک توافق «جدید و دقیق‌تر» با ایران هستند.

گفت‌وگو درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و همچنین آینده برنامه هسته‌ای تهران پس از پایان یافتن برخی زمان‌بندی‌های موجود در برجام از جمله مواردی بوده که توسط مقام‌های فرانسوی مطرح شده است.

با این حال مقام های ایران هرگونه مذاکره بر سر توافق جدید را پیش از اجرای کامل برجام رد می‌کنند.

در حالی موضوع دستیابی به یک توافق جدید با تهران مطرح می‌شود که تنش بین آمریکا و عربستان با ایران بر سر حمله به تاسیسات نفتی عربستان بالاگرفته است.

تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، ۲۳ شهریور هدف حمله قرار گرفت و حوثی‌های یمن بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ و گفتند این حملات با استفاده از ده پهپاد صورت گرفت.

عربستان سعودی و آمریکا به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

رهبران این سه کشور اروپایی در بیانیه خود در روز دوشنبه گفتند، ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG