لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

اعتراض تند نمایندگان به ظریف؛ مجلس دنبال تحقیق و تفحص درباره فایل صوتی است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

در حالی که روز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، وزیر خارجه ایران برای توضیح در مورد «فایل صوتی درز پیداکرده» خود در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حضور یافت، رئیس مجلس و شماری از نمایندگان، اعتراض‌های تندی را علیه او بیان کرده و او را تهدید به دریافت «پاسخ به موقع» از مجلس کردند.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، روز یک‌شنبه، در نطق پیش از دستور خود گفت «خون شهید سلیمانی جریانِ خودباخته غربزده را رسوا و ریشه آن‌ها را می‌خشکاند» و از پیگیری برای «برخورد با عوامل بعضی اقدامات نسنجیده اخیر» خبر داد.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، نیز از قوه قضائیه خواست که در این پرونده «به عنوان مدعی‌العموم ورود کند» و دو تن دیگر از نمایندگان، (احد) آزادی‌خواه و احمدی، اظهارات محمدجواد ظریف را «مایه تاسف دانستند و تأکید کردند مجلس به موقع پاسخ خواهد داد.»

محمدجواد ظریف در نواری که درز کرده، طی گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌نگاران، انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح کرده و گفته بود که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

او گفته است که حکومت ایران، «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرده است.

آقای ظریف در این گفت‌وگو همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرده است که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بوده است.

روز یک‌شنبه، قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس، در واکنش به فایل صوتی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد، چگونه می‌تواند از منافع ملی دفاع کند.»

در همین جلسه، نمایندگان محلات، قم، ارومیه و خلخال نیز به عنوان ناطقان میان‌دستور انتقادهای تندی را خطاب به محمدجواد ظریف بیان کردند.

پیش از این، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، از آغاز طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری خبر داده و حسام‌الدین آشنا، رئیس این مرکز و مشاور رئیس‌جمهور، را مسئول این رخداد دانسته بود.

به گفته علیرضا‌بیگی نمایندگان مجلس قصد دارند در دو روز آینده، یعنی سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را در دستور صحن علنی مجلس قرار دهند «تا پستوهای این مرکز که طراحی تهیه و انتشار این فایل صوتی را بر عهده داشتند مورد واکاوی قرار گیرد.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۲ اردیبهشت بدون نام بردن از محمدجواد ظریف، از فایل صوتی و اظهارات او دربارهٔ قاسم سلیمانی انتقاد کرده و گفت: «این حرف‌ها تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان ما و آمریکاست.»

با استفاده از خامه ملت، ایسنا و رادیوفردا / پ.پ /ر.ح
XS
SM
MD
LG