لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

واکنش ایران به گزارش ها درباره خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف در مونیخ


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه نهم اسفند گفته است، « تعلل ناخواسته» شرکتهای نفتی عرضه کننده سوخت در فرودگاه مونیخ از سوخت‌رسانی به هواپیمای محمد جواد ظریف « موضوعی پیچیده نبود.»

رسانه های آلمان گزارش داده اند که ۱۰ روز پیش در جریان حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست امنیتی مونیخ، شرکتهای نفتی عرضه کننده سوخت در فرودگاه این شهر از سوخت‌رسانی به هواپیمای آقای ظریف خودداری کردند.

این در حالی است که وزارت دفاع آلمان نیز روز چهارشنبه تایید کرد که در پی خودداری فرودگاه مونیخ از انجام سوخت‌گیری برای هواپیما محمد جواد ظریف این وزارتخانه مجبور به دخالت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است، «این مساله آن چنان که در اخبار منتشر شده آمده موضوعی عمده و پیچیده نبود؛ موضوع این بود که به دلیل کوتاهی سفر جناب آقای دکتر ظریف به مونیخ و محدودیت زمانی که هیات کشورمان جهت سفر به مسکو با آن روبرو بودند، شرکت های سوخت رسان مستقر در فرودگاه مونیخ با تردیدها و تعلل ناخواسته ای روبرو شدند.»

بهرام قاسمی اضافه کرده است:« در نهایت به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سفر هیات کشورمان به روسیه و حضور محمد جواد ظریف در نشست اندیشکده والدای، با پیگیری های بعمل آمده و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، با رفع مشکلاتی که ایجاد شده بود، سوخت رسانی به هواپیمای هیات کشورمان انجام شد.»

دلیل خودداری فرودگاه مونیخ از انجام سوخت‌گیری برای هواپیمای آقای ظریف «ترس از نقض تحریم‌های ایران» عنوان شده است.

ایرنا نیز می گوید، محمد جواد ظریف در صدر یک هیات دیپلماتیک برای شرکت در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ، صبح ۲۹ بهمن ماه از هند وارد مونیخ آلمان شد و عصر همان روز برای حضور و سخنرانی در کنفرانس بین المللی والدای، مونیخ را به مقصد مسکو پایتخت روسیه ترک کرد.

وب سایت انگلیسی دویچه وله هم نوشته است، فرودگاه مونیخ یک هفته پیش از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ به وزیر امور خارجه ایران اطلاع داده بود که نمی تواند سوخت در اختیار هواپیمای دیپلماتیک وی قرار دهد چرا که شرکت های نفتی عرضه کننده سوخت در این فرودگاه نگران نقض تحریم های ایران هستند.

طبق این گزارش، فرودگاه مونیخ به وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد کرده بود یا همراه خود سوخت بیاورد یا به فرودگاه وین برود و در آنجا سوخت گیری کند.

دویچه وله اضافه کرده است، ایران از پذیرش این پیشنهاد ها خودداری کرد و از ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ خواست در این زمینه اقدام کند.

این گزارش می افزاید، با در خواست ولفگانگ ایشینگریک از وزارت خارجه آلمان، یک روز پیش از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، وزارت دفاع آلمان پذیرفت مساله سوخت گیری هوایپمای وزیر امور خارجه ایران را به عهده بگیرد و همزمان با سخنرانی آقای ظریف سربازان کار سوختگیری هواپیمای وی را انجام دادند.

ایران و گروه ۱+۵ در تیرماه ۱۳۹۴ در شهر وین بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافقی دست یافتند که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» معروف شد.

بر اساس برجام، تهران پذیرفت که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو یا تعلیق شود.

با این حال هنوز تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی پابرجاست و همین این ترس را در بیشتر شرکت‌های خصوصی سراسر جهان ایجاد می‌کند که با فروش کالا به ایران در بازار آمریکا به دردسر بیفتند.

با استفاده از گزارش های ایرنا، دویچه وله و رادیو فردا؛ خ. ک./ت.ت
XS
SM
MD
LG