لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۴

پاسخ ظریف به همتای عربستانی: درِ گفت‌وگو از طرف ایران باز است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، تنها ساعاتی پس از اظهار نظر همتای خود به دعوت او پاسخ داد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، تنها ساعاتی پس از اظهار نظر همتای خود به دعوت او پاسخ داد

یک روز پس از اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی‌، محمدجواد ظریف، همتای ایرانی او، در توئیتی بر تمایل تهران برای مذاکره با کشورهای همسایه تأکید کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بامداد روز پنج‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، در توئیتی که به عربی منتشر کرد نوشت: «درِ گفت‌وگو با همسایگان از طرف ایران باز است و ما آمادگی خود را برای نقش‌آفرینی در هر کاری که به نفع منطقه باشد اعلام می‌کنیم.»

او افزود: «ایران از هر اقدامی که امید را به مردم برگرداند و ثبات و رفاه را برای آنها به ارمغان بیاورد استقبال می‌کند.»

این پیام پس از آن منتشر می‌شود که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، روز دوم بهمن در گفت‌وگویی با رویترز گفت ریاض آماده گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است «اما این مسئله در واقع به ایران بستگی دارد».

وزیر خارجه عربستان افزود که جمهوری اسلامی باید بپذیرد که «بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند».

آقای ظریف در پیام توییتری خود این بخش از گفته‌های مقام سعودی را بی‌پاسخ گذاشته است.

به گفته فیصل بن فرحان، «کشورهای بسیاری» پیشنهاد میانجی‌گری بین ریاض و تهران را مطرح کرده‌اند.

در پی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، عربستان دی‌ماه ۹۴ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و از آن زمان، چندین بار خبرهای تاییدنشده‌ای درباره تلاش برخی کشورهای منطقه برای میانجی‌گری بین دو کشور منتشر شد.

پس از آن تنش‌ها بین ایران و عربستان در پی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، شدت بیشتری به خود گرفت.

حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند بلافاصله مسئولیت آن حملات را برعهده گرفتند.


با ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد رد و بدل پیام بین ایران و عربستان از طریق کشورهایی چون عمان و قطر، محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت که «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم، موضوع رابطه با عربستان نباید شبیه رابطه تهران و واشینگتن شود.»

او اضافه کرد: «عربستان همسایه ما است، یک مشکلی برای یک مدتی پیش آمده‌ است و جنگ عربستان با یمن هم مزید بر علت شده و گرفتاری به وجود آمده است، سیاست ایران همواره داشتن روابط خوب با همسایگان از جمله عربستان است.»

تأکیدهای مکرر مقام‌های دولت حسن روحانی بر گفت‌وگو بر عربستان در حالی است که روز دوم آبان‌ماه عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لیبراسیون گفته بود که دولتیان در ایران حرف از مذاکره بین ایران و عربستان می‌زنند، اما «قدرتی ندارند».

آقای جبیر در آن زمان گفته بود: «آنهایی که قدرت دارند، مانند سپاه پاسداران، خواستار مذاکره نیستند.»

منابع: توئیتر، ایرنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG