لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

سفر ظریف به مسکو برای «گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی»


در این تصویر از ماه مه سال ۲۰۱۸ ظریف و لاوروف در جریای دیداری در مسکو
در این تصویر از ماه مه سال ۲۰۱۸ ظریف و لاوروف در جریای دیداری در مسکو

وزیر خارجه ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روس شب یک‌شنبه دهم شهریور ماه وارد مسکو شد. او در هنگام ورود به فرودگاه مسکو به خبرنگاران گفت در مورد «روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» گفت‌وگو خواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید ظریف و هم‌تای روس او قرار است در مورد «راهکارهای کاهش تنش‌های منطقه‌ای» گفت‌وگو ‌کنند.

محمد جواد ظریف گفته «سفر هیئت ایرانی به مسکو نشانگر روابط راهبردی دو کشور است» و سیاست‌ها «روابط جدیدی بین ایران و روسیه رقم زده است».

این سفر در حالی‌ست که تلاش‌هایی از سوی فرانسه برای کاستن از تنش‌های جاری بین تهران و واشینگتن جریان دارد. روسیه از جمله اعضای باقی‌مانده در توافق اتمی، «برجام»، است که در برخی کشورها مانند سوریه، همکاری نزدیکی نیز با جمهوری اسلامی دارد.

سفر محمد جواد ظریف در عین حال در آستانه نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در شهر آستانه، قزاقستان، صورت می‌گیرد.

نشتی که دو حامی مهم دمشق، یعنی ایران و روسیه، و ترکیه که حامی گروهی از شورشیان است مدتی‌ست در مورد جنگ داخلی سوریه برگزار می‌کنند.

آقای ظریف به خبرنگاران رادیو تلویزیون و رسانه‌های دولتی ایران گفته «هماهنگی‌های لازم در زمینه مسائل منطقه‌ای به خصوص سوریه، یمن، افغانستان» و نیز حملات و تنش‌های اخیر بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان، انجام می‌شود.

ماریا زاخارُوا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز گفته طرف‌ها قرار است در مورد سوریه، افغانستان، یمن و همکاری‌های اقتصادی و تجاری، گفت‌وگو کنند. او اما اشاره به رخدادهای لبنان و اسرائیل نکرده‌است.

آقای ظریف در عین حال قرار است در دیدار با، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مسکو را «در خصوص آخرین تحولات برجام قرار دهد».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ساعاتی پیش از سفر به روسیه گفته بو اگر کشورهای اروپایی تا روز ۱۵شهریور اقدامات لازم را در چارچوب برجام انجام ندهند، «اجرای گام سوم (کاهش تعهدات اتمی) را به آن ها ابلاغ می‌کنیم».

بنا بر اظهارات مقام‌های رسمی تهران و گزارش‌های موجود، مهم‌ترین خواسته ایران در حال حاضر، فروش نفت است.

«منافع ایران در برجام زیر دستان آمریکا قرار دارد»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:58 0:00
لینک مستقیم

دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته با اعلام این‌که توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما «ناکارآمد» و به گفته آقای ترامپ «فاجعه‌بار» است، از «برجام» خارج شد و تحریم‌ها را نیز بازگرداند. ایالات متحده خواستار دستیابی به توافق «بهتر و جامع‌تری» شده‌است.

ایران هنوز توافقی با مذاکرات تازه نکرده‌است و تا کنون دو گام در جهت کاهش تعهدات خود در برجام برداشته‌است.

علاوه بر ظریف که اکنون در مسکو است، عباس عراقچی، معاون او نیز قرار است روز دوشنبه در راس هیئتی، برای گفت‌وگو در مورد «پیشنهاد مطرح‌شده بین ایران و فرانسه»، در پاریس دیدارهایی انجام دهد.

ایرنا، تاس، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG