لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

ظریف: با بازگشت آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱، ایران هم به تعهدات برجام برمی‌گردد


محمد جواد ظریف (عکس از آرشیو)
محمد جواد ظریف (عکس از آرشیو)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه شنبه ۲۷ آبان گفته است در صورتی که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای موسوم به برجام را اجرا کند، تهران نیز تعهدات خود در چارچوب برجام را انجام خواهد داد.

محمد جواد ظریف به روزنامه ایران گفته است: «اینکه بایدن می‌خواهد به برجام برگردد خیلی هم خوب است، یک قسمت آن اجرای تعهداتشان به عنوان عضو ملل متحد است؛ باید تحریم‌ها را بردارند، باید اقدامات تخریبی که ترامپ انجام داده و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بوده متوقف کنند.»

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود تاکید کرده بود در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد، او نیز به این توافق باز خواهد گشت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به رغم این اظهارات جو بایدن، دیپلمات‌ها معتقدند چنین تحولی ظرف یک شب روی نخواهد داد و هر دو طرف خواهان تعهدات مضاعف در این زمینه خواهند شد.

جو بایدن در نخستین سخنرانی خود پس از آن که اعلام شد که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی می‌رسد، اعلام کرد در صدد است تا برخی فرمان‌های دونالد ترامپ از جمله خروج از توافق اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی را لغو کند، اما اشاره‌ای به رویکر خود در قبال برجام نکرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این مصاحبه گفته است: «آمریکا اگر قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند و تحریم ها برداشته شود و مانعی برای فعالیت اقتصادی ایران نباشد، ایران هم اعلام کرده که تعهدات برجامی خود را اجرا می کند. اگر تعهدات خود وفق قطعنامه ۲۲۳۱ را انجام دهد ما تعهدات خودمان را وفق برجام انجام می دهیم.»

وی اضافه کرده است: « آمریکا وظایف خود را طبق قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد ما هم تعهداتمان را طبق برجام انجام می دهیم. این نه نیازی به مذاکره دارد و نه شرط. این کار شدنی است.»

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست یافتند که بر اساس آن، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

دولت دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برگرداند.

آمریکا همچنین مردادماه سال جاری تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با آمریکا همراه نشدند.

به دنبال آن آمریکا اعلام کرد که مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که شامل تحریم‌های تسلیحاتی می‌شود را فعال کرده است.

بازگشت به برجام

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: « اگر آمریکا بخواهد عضو برجام شود که ترامپ آن عضویت را از بین برده، ما حاضریم گفت‌وگو کنیم که آمریکا چگونه وارد برجام شود.»

محمد جواد ظریف در این مصاحبه برخلاف اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار پرداخت خسارت از سوی آمریکا نشده است.

دولت دونالد ترامپ طی سال‌های اخیر کوشیده است با کارزار فشار حداکثری، جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره و امضای توافق جدید و فراگیرتر شامل برنامه هسته‌ای، موشکی و تعریف نقش ایران در منطقه بکشاند. اما مقام‌های تهران بویژه رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره فراتر از برجام را رد کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که تعیین کننده سیاست تهران در قبال واشینگتن است، همزمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در ۱۳ آبان گفته بود: «در مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند.»

XS
SM
MD
LG