لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۱

واکنش ظریف به حضور پومپئو در شورای امنیت: «لاف‌زنی»


وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره نقض قطعنامه تحدید تسلیحاتی ایران به دست تهران، وی را به «لاف‌زنی» متهم کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز گفت که ایالات متحده، شورای امنیت را به «گروگان» گرفته است.

مایک پومپئو در نشست روز چهارشنبه، ۲۱ آذرماه، شورای امنیت سازمان ملل گفت که واشینگتن در تلاش است تا با همکاری ۱۴ عضو دیگر این شورا، محدودیت‌های موشکی بالیستیک را برای ایران دوباره برقرار کند.

وی همچنین گفت که ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران نباید در سال ۲۰۲۰ برداشته شود، و از شورای امنیت خواست تا «اقدامات بازدارنده و بازرسی را در بنادر و آب‌های بین‌المللی» برقرار کند تا، به گفته وی، «تلاش پیگیر ایران برای دور زدن محدودیت‌های تسلیحاتی» خنثی شود.

اشاره وی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که بیستم ژوئیه ۲۰۱۵ در پشتیبانی از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ایش صادر شد و بر اساس آن واردات یا صادرات تسلیحاتی به یا از ایران به مدت پنج سال ممنوع شد. این ممنوعیت در سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود.

محمدجواد ظریف نیز در واکنش به این اظهارات در توییتر خود نوشت که پومپئو «در جدیدترین نمونه از به سخره گرفتن» شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت «لاف‌زنی کرده و برنامه‌ها برای نقض بیشتر [این قطعنامه را] مشخص کرد.»

وی افزود که اظهارات وزیر خارجه آمریکا در شورای امنیت «تأیید کرد که آمریکا و متحدانش درباره موشک‌ها[ی ایران] به قطعنامه ملغی‌شده ۱۹۲۹ تکیه دارند.»

آقای ظریف آمریکا را کشوری «منزوی‌» معرفی کرد که به عنوان نخستین عضو دائم شورای امنیت «کشورهای دیگر را بابت پایبندی به قطعنامه‌ها تنبیه می‌کند».

بررسی تازه‌ترین آزمایش موشکی ایران پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایالات متحده، در توئیتر خود ایران را به دلیل آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل معرفی کرد.

اندکی بعد نیز مقام‌های جمهوری اسلامی این آزمایش را تائید کردند، اما قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای موشک‌ها را رد کردند.

اسحاق آل‌ حبیب، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت، آمریکا را به دلیل خروج یک‌جانبه از برجام و به «چالش» کشیدن این توافق‌نامه محکوم کرد.

وی گفت:‌ «هرگونه انفعال یا تساهل در اتخاذ اقدام مناسب در مقابل سیاست‌های غلط آمریکا تنها موجب گستاخ‌تر شدن آن در استمرار اعمال غیرقانونی و سیاست‌های غیرمسئولانه‌اش خواهد شد.»

آل‌ حبیب از شورای امنیت خواست ایالات متحده را «به دلیل اعمال این تحریم‌ها قویاً محکوم کرده و به خاطر اتخاذ اقدامات مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ مسئول بداند.»

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: «آمریکا به درجه‌ای از گستاخی رسیده که شورای امنیت را به گروگان گرفته و یک عضو دائم شورای امنیت با وقاحت تمام، اعضای سازمان را نه به دلیل نقض یک قطعنامه این شورا، بلکه به دلیل پایبندی به آن، تهدید به مجازات می‌کند.»

وی اظهارات مایک پومپئو در شورای امنیت را «یک سلسله اظهارات دروغ، ساختگی، نادرست و فریبکارانه» خواند و افزود: «ایالات متحده با دروغ‌پراکنی، ارائه اطلاعات نادرست، و طرح معیارهای نامربوط تلاش می‌کند تا با ایجاد ابهام و سردرگمی زمینه را برای سوء تفسیر قطعنامه در ارتباط با پرتاب‌های موشکی ایران فراهم کند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز آمریکا را «بزرگ‌ترین ناقض تعهدات بین‌المللی» معرفی کرده و گفته است: «نقض و سرپیچی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نمونه بارز رفتارهای یک دولت ناآرام و سرکش و لجوج است.»

پیش از این نیز دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آمریکا را متهم کرده بود که از شورای امنیت برای پیشبرد «مقاصد شیطنت‌آمیز» خود علیه تهران «سوءاستفاده» می‌کند و سیاست‌هایش علیه تهران «منافقانه و گستاخانه» است.

این در حالی است که رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی هم گفته که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان از ایران می‌خواهد تا «به دقت» نگرانی‌های کشورهای عضو را درباره فعالیت‌های موشکی بالیستیکش «مورد توجه قرار داده و آنها را برطرف کند».

هشت کشور اروپایی شامل بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد و بریتانیا نیز روز چهارشنبه ضمن حمایت از برجام، با انتشار بیانیه‌ای از تهران خواستند تا از «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه» به ویژه آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند.

منابع: توییتر، مهر، خبرگزاری صداوسیما و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG