لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

رئیس‌جمهور اوکراین: وضعیت در جبهه شمال‌شرقی جنگ با روسیه به‌شدت دشوار است


بازدید زلنسکی از نیروهای مدافع شهر کوپیانسک در شمال شرقی اوکراین
بازدید زلنسکی از نیروهای مدافع شهر کوپیانسک در شمال شرقی اوکراین

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید مسکو از تأخیر در رسیدن کمک‌های بیشتر به اوکراین بهره‌برداری می‌کند و وضعیت در مناطقی که حمله نیروهای روسیه بر آن‌ها متمرکز شده «به‌شدت دشوار» شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه ۳۰ بهمن در پیام ویدئویی شبانه‌اش با اشاره به بازدید خود از خط مقدم نبرد در شمال‌ شرقی کشور گفت: «اکنون وضعیت بسیار دشواری بر چندین بخش از جبهه جنگ حاکم شده است، دقیقا در مناطقی که ارتش روسیه نیروهای ذخیره خود را متمرکز کرده است.»

آقای زلنسکی می‌گوید مسکو از تأخیر در رسیدن کمک به اوکراین «سوءاستفاده» می‌کند و این «موضوعی بسیار حساس» است.

او یادآوری کرد ارتش اوکراین دچار کمبود توپخانه است و به دفاع هوایی در خط مقدم و سلاح‌های با برد بیشتر نیاز مبرم دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین روز ۲۸ بهمن و در آستانه دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به خاک کشورش در کنفرانس امنیتی مونیخ از تمام متحدان غربی خود خواست به «کمبود مصنوعی» تسلیحات پایان دهند و به دست سربازان اوکراینی اسلحه بیشتری برسانند.

پیش‌تر در روز دوشنبه، دفتر رئیس‌جمهور اوکراین از بازدید او از خط مقدم جبهه در شمال شرقی خبر داده و گفته بود آقای زلنسکی با سربازان تیپ‌های نظامی که از کوپیانسک در برابر تشدید حملات روسیه دفاع می‌کنند، دیدار کرد.

شهر کوپیانسک پس از آن‌که روسیه در ابتدای تهاجم نظامی خود آن را اشغال کرده بود،‌ توسط ارتش اوکراین آزاد شد.

کی‌یف می‌گوید مسکو تسلط دوباره بر این شهر را که دومین شهر بزرگ منطقه خارکیف است، رها نکرده است.

به‌دنبال ضدحمله گسترده ولی ناموفق اوکراین در سال گذشته میلادی، نیروهای روسیه حمله به مناطق شرقی اوکراین را تشدید کرده‌اند.

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد بعد از چهار ماه نبرد سنگین با روسیه، نیروهایش از شهر ویران‌شده آودیوکا در شرق کشور عقب‌نشینی کردند تا توسط ارتش روسیه محاصره نشوند.

فرمانده نیروهای مسلح اوکراین با بیان این‌که نیروها به خطوط مساعدتر منتقل شدند، تأکید کرد که ارتش از تدابیری برای تثبیت وضعیت و حفظ مواضع خود استفاده می‌کند.

در حالی که تکلیف بسته کمک مالی و تسلیحاتی آمریکا به اوکراین همچنان نامعلوم است، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با انتقاد از خودداری جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب این بسته، گفت امیدوار است مرگ الکسی ناوالنی در نظر آن‌ها برای تصویب این بسته مالی تغییر ایجاد کند.

او سپس افزود که از تغییر عقیده جمهوریخواهان که اکثریت را در مجلس نمایندگان دارند، مطمئن نیست.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG