لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

درخواست دوباره زلنسکی از کنگره آمریکا برای تصویب سریع کمک‌های نظامی به اوکراین


زلنسکی می‌گوید کمک کنونی به اوکراین برای آمریکا از کمک به مقابله با روسیه در آینده ارزان‌تر تمام خواهد شد
زلنسکی می‌گوید کمک کنونی به اوکراین برای آمریکا از کمک به مقابله با روسیه در آینده ارزان‌تر تمام خواهد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنج‌شنبه، سوم اسفند، بار دیگر درخواست خود مبنی بر لزوم تعجیل کنگره آمریکا در تصویب بسته کمک مالی به کشورش را تکرار کرد.

آقای زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز تأکید کرد که کمک در زمان حال به اوکراین برای آمریکا و دیگر کشورهای غربی از کمک به مقابله با عواقب پیروزی ولادیمیر پوتین در جنگ ارزان‌تر تمام خواهد شد.

شبکه فاکس‌نیوز منبع خبری محبوب جمهوری‌خواهان در آمریکاست، گروهی که تندروترین آنها ماه‌هاست که سد راه تصویب کمک نظامی بیشتر به اوکراین شده‌اند.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه تأکید کرد قصد ندارد به نمایندگان اجازه بدهد به بسته ۹۵ میلیارد دلاری کمک‌های امنیتی بین‌المللی برای اوکراین، اسرائیل و تایوان رأی بدهند.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا که دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای دارند ۷۰ رأی مثبت آورد، اما برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

اکثریت این مجلس در دست جمهوری‌خواهان است که قصد تصویب آن را ندارند. پس از اظهار نظر مایک جانسون، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای دو هفته به مرخصی رفتند.

این در حالی است که در آستانه دومین سالگرد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، هر روز بر سرعت درخواست‌ها و اظهار نظرها از طرف اوکراین و متحدان آمریکا درباره لزوم ادامه کمک به کی‌یف افزوده شده است.

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه تازه خود خطاب به اعضای کنگره آمریکا هشدار داد که پوتین در صورت تصرف اوکراین از پا نخواهد نشست و به پیشروی در شرق اروپا ادامه خواهد داد.

او گفت: «اگر کنگره می‌خواهد عمل‌گرا باشد، بهایی که ما الان طلب می‌کنیم... کمتر از بهای این کار در آینده خواهد بود، زمانی که پوتین وارد کشورهای عضو ناتو خواهد شد.»

او در ادامه از جو بایدن، رئیس جمهور، و دونالد ترامپ، رقیب احتمالی او در انتخابات آینده، خواست تا به اوکراین سفر کنند و «تراژدی» خط مقدم جبهه را به چشم خود ببینند.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، تصرف شهر آودیوکا توسط روسیه را نتیجه «بی‌عملی» و انفعال کنگره آمریکا در تصویب کمک نظامی به کی‌یف دانسته بود.

پس از چهار ماه نبرد سنگین در شهر مهم آودیوکا در شرق اوکراین، فرمانده ارتش این کشور شنبه هفته گذشته از خروج سربازانش از این شهر خبر داد.

XS
SM
MD
LG