لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

زلنسکی: حمله گسترده روسیه به شرق اوکراین آغاز شد


تصویری آرشیوی از پیشروی ارتش روسیه در شهرهای اوکراین
تصویری آرشیوی از پیشروی ارتش روسیه در شهرهای اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شامگاه دوشنبه اعلام کرد که حمله گسترده روسیه در منطقه شرقی دونباس آغاز شده است.

او در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: «ما اکنون می‌توانیم تایید کنیم که جنگ دونباس آغاز شده است، جنگی که آنها از مدت‌ها قبل خود را آماده آن می‌کردند. اکنون بخش بزرگی از ارتش روسیه به این حمله اختصاص یافته است.»

رئیس جمهوری اوکراین افزود: «ما بدون اهمیت به این که چه تعداد سرباز روسی به منطقه آورده شده‌اند، خواهیم جنگید. ما از خودمان دفاع خواهیم کرد.»

با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق اطراف کی‌یف، جنگ در شرق اوکراین تشدید شده است. روسیه به‌ویژه تمرکز دوباره‌ای بر منطقه دونباس کرده است که جدایی‌طلبان طرفدار مسکو از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از آن را تحت کنترل دارند.

دقایقی پیش از سخنرانی آقای زلنسکی همچنین فرماندار منطقه شرقی لوهانسک نیز خبر آغاز حمله روسیه را اعلام کرده بود.

سرگئی گیدای در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: «جهنم به پا شده. حمله شروع شده، همان حمله‌ای که ما هفته‌هاست درباره آن صحبت می‌کنیم.»

به گفته مقامات محلی اوکراین، روز دوشنبه هشت شهروند غیرنظامی در شرق این کشور بر اثر بمباران روس‌ها کشته شدند.

سرگئی گیدای گفت، چهار نفر در حین فرار از شهر کرمینا در لوهانسک که نیروهای روسیه روز دوشنبه آن را تسخیر کردند، کشته شدند.

فرماندر منطقه دونتسک نیز که در مجاورت لوهانسک قرار دارد اعلام کرد که چهار شهروند غیرنظامی دیگر با بمباران روس‌ها کشته شدند.

ارتش اوکراین از چند هفته پیش پیش‌بینی می‌کرد که روسیه حمله گسترده‌ای را در منطقه دونباس آغاز کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ادعا کرده که این «عملیات نظامی» برای «نجات» منطقه روس‌زبان شرق اوکراین از خطر «نسل‌کشی» توسط «نئو نازی‌های» حکومت اوکراین انجام می‌شود.

پوتین پیش از تهاجم ارتش روسیه به اوکراین استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را که در دست جدایی‌طلبان هوادار روسیه بود، به رسمیت شناخت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG