لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

زلنسکی از رهبران گروه هفت خواست به پایان جنگ اوکراین تا زمستان کمک کنند


سخنرانی ویدئویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست رهبران کشورهای گروه هفت
سخنرانی ویدئویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست رهبران کشورهای گروه هفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از رهبران کشورهای گروه هفت خواست تمام کمک‌های لازم را انجام دهند تا تهاجم نظامی روسیه به آن کشور قبل از پایان سال جاری خاتمه یابد.

رهبران گروه هفت در اجلاس خود تحریم‌های جدیدی علیه روسیه تصویب کرده و وعده دادند «تا هر زمانی که لازم باشد» از اوکراین حمایت خواهند کرد.

رهبران گروه هفت در اجلاس سه روزه خود در جنوب آلمان همزمان با تشدید پیامدهای جنگ به خصوص افزایش بهای انرژی و مواد غذایی و بالارفتن نرخ تورم، اتحاد خود در حمایت از اوکراین را به نمایش گذاشتند.

آن‌ها در بیانیه‌ای که در دومین روز اجلاس منتشر شد گفتند: «ما به کمک‌های مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک و حمایت از اوکراین تا هر زمانی که لازم باشد ادامه خواهیم داد».

آقای زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی از رهبران گروه هفت خواست که کمک کنند جنگ قبل از فرارسیدن زمستان و دشوارتر شدن شرایط برای نیروهای اوکراین پایان یابد. او از حامیان اوکراین خواست به روش‌های مختلف از جمله تعیین سقف مشخصی برای بهای نفت، درآمد روسیه از محل صادرات انرژی را محدود کنند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس رهبران گروه هفت، ضمن ابراز آمادگی این کشورها برای انجام اقدامات بیشتر گفت: «ما به اعمال فشار بیشتر بر ولادیمیر پوتین ادامه خواهیم داد. این جنگ باید پایان یابد».

یکی از اقدامات در دستور جلسه رهبران گروه هفت، محدود کردن میزان صادرات نفت روسیه و تحریم صنایع نظامی آن کشور است.

یک مقام آمریکایی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت واشینگتن قصد دارد موشک‌های ضد هوایی پیشرفته برای اوکراین ارسال کند. این مقام افزود خبر ارسال سامانه‌های موشکی میان برد تا دوربرد ضد هوایی «احتمالا در روزهای آینده» اعلام می شود.

اجلاس سه روزه رهبران گروه هفت روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد و بلافاصله اجلاس رهبران کشورهای عضو ناتو در روزهای پنجشنبه و جمعه در مادرید برگزار خواهد شد که انتظار می‌رود موضوع اصلی آن نيز اوکراین باشد.

تحولات در جبهه‌های جنگ

به گفته مقامات محلی در شهر خارکیف، واقع در شمال شرقی اوکراین، بر اثر بمباران این شهر توسط هواپیماهای روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته دو زن کشته شده‌اند.

نیروهای روسیه در روزهای اخير شهر استراتژیک سیورودونتسک در ایالت لوهانسک را کاملا به تصرف خود در آورده و حملات توپخانه به لیسیچانسک ادامه دارد.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک، وضعیت شهر لیسیچانسک و روستاهای اطراف آن را بسیار وخیم توصیف کرد. در صورت سقوط این شهر تمامی قلمرو ایالت لوهانسک به تصرف روسیه درخواهد آمد.

با افزایش نگرانی در مورد شهروندان اوکراینی که به روسیه منتقل شده‌اند، رهبران گروه هفت در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار «بازگشت امن» آن‌ها به اوکراین شدند. آن‌ها در مورد سخنان اخیر ولادیمیر پوتین مبنی بر انتقال موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌ هسته‌ای به بلاروس طی ماه‌های آینده ابراز نگرانی کرده و از روسیه خواستند «مسئولانه عمل کند و خویشتنداری نشان دهد».

روز دوشنبه ماریا سندو، رئیس‌جمهوری مولداوی، از کی‌یف دیدار کرد. هزاران نفر از پناهجویان اوکراینی در ماه‌های اخیر به مولداوی رفته‌اند که فقیرترین کشور اروپایی است. هفته گذشته نامزدی عضویت هر دو کشور در اتحادیه اروپا تصویب شد هر چند عضویت کامل در این اتحادیه سال‌ها طول خواهد کشید.

رهبران گروه هفت روز یکشنبه در اولین روز اجلاس خود واردات طلای روسیه را ممنوع کردند.

یک مقام آمریکایی روز دوشنبه گفت که مذاکرات در مورد تعیین سقف مشخص برای صادرات نفت روسیه نیز در حال پیشرفت است. به گفته او، هدف از این اقدام کاستن از درآمد روسیه و در عین حال کنترل نرخ تورم است.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، گفت اجرای این اقدام مستلزم تصویب تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و تغییر تحریم‌های موجود این اتحادیه علیه روسیه است.

بحران مواد غذایی

یکی از نگران‌کننده‌ترین پیامدهای جنگ در اوکراین کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیر و افزایش بهای آن در سراسر جهان است. غرب می‌گوید که دلیل این وضعیت محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه است ولی در مقابل مسکو تحریم‌های غرب علیه روسیه را عامل این بحران می‌داند.

رهبران کشورهای گروه هفت در بخش دیگری از بیانیه خود از روسیه خواستند هر چه سریعتر شرایط لازم برای حمل محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین را فراهم کند. رهبران کشورهای اندونزی، هند، آرژانتین، سنگال و آفریقای جنوبی نیز در اجلاس سران گروه هفت شرکت دارند.

رئیس‌جمهوری اندونزی که کشورش در ماه نوامبر میزبان اجلاس کشورهای گروه بیست خواهد بود گفت در روزهای آینده به اوکراین و روسیه سفر خواهد کرد و از ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی خواهد خواست که مذاکرات صلح را آغاز کنند.

اندونزی همچون بسیاری از اقتصادهای نوظهور، در مورد بحران اوکراین موضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده و به فشارهای غرب برای حذف ولادیمیر پوتین از اجلاس کشورهای گروه بیست تسلیم نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG