لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

افزایش چشمگیر تولید نفت عربستان و روسیه در ماه ژوئیه


گزارش‌ها حاکی از افزایش چشمگیر تولید نفت عربستان و روسیه و رسیدن به رکوردی تازه طی ماه گذشته‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عربستان تولید روزانه نفت خود طی ماه ژوئیه را ۲۳۰ هزار بشکه افزایش داده و به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسانده‌است که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۶ است.

این گزارش بر اساس داده‌های کشتی‌رانی و منابع صنعتی و شرکت‌های نفتی می‌گوید که افزایش تولید نفت عربستان، نیجریه و عراق طی ماه ژوئیه باعث شده‌است که به‌رغم کاهش تولید برخی اعضای اوپک مانند ونزوئلا و لیبی، در مجموع تولید روزانه نفت این سازمان در ماه گذشته ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برسد.

بر اساس آمارهای اوپک، تولید نفت ۱۵ عضو اوپک (کنگو نیز اخیراً به عضویت این سازمان درآمد) در ماه ژوئن، ۳۲ میلیون و ۳۲۷ هزار بشکه بود که نسبت به ماه پیش از آن ۱۷۴ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

عربستان طی ماه ژوئن تولید روزانه خود را ۴۰۵ هزار بشکه افزایش داده بود. بدین ترتیب، تولید روزانه عربستان برای دو ماه پیاپی افزایش چشمگیر یافته‌است و حتی از میانگین تولید سال ۲۰۱۶ نیز گذر کرده‌است.

اواخر سال ۲۰۱۶ کشورهای عضو اوپک به همراهی برخی تولیدکننده‌های دیگر به رهبری روسیه توافق کردند که از ابتدای سال ۲۰۱۷ تولید خود را روزانه ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش دهند. اما در نیمه اول سال جاری میلادی، به خاطر افت چشمگیر تولید نفت ونزوئلا، آنگولا و لیبی، عملاً افت تولید این کشورها به نزدیک ۲٫۸ میلیون بشکه رسید. اعضای اوپک به همراه هم‌پیمانان در ماه ژوئن توافق کردند که میزان پایبندی به توافق کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد برسانند.

این توافق با تفسیرهای متفاوتی مواجه شد. ایران که با تحریم‌های دوباره آمریکا مواجه شده، می‌گوید تنها کشورهایی باید افزایش تولید داشته باشند که بیش از حد کاهش داشته‌اند. اما روسیه، عربستان و برخی از اعضای دخیل در توافق کاهش تولید، می‌گویند که هر کشوری که بتواند بایستی افت تولید دیگر کشورها را جبران کنند.

ارزیابی بلومبرگ نشان می‌دهد که میزان پایبندی کشورهای متعهد به توافق کاهش تولید در ماه گذشته به ۱۰۴ درصد رسیده‌است. به عبارتی این کشورها تقریباً یک میلیون بشکه به تولید خود افزوده‌اند که روسیه و عربستان سهم اصلی در این رشد تولید را داشته‌است.

تولید نفت روسیه در ماه گذشته به بالاترین رقم از زمان فروپاشی اتحاد شوروی رسیده‌است. این کشور در ماه ژوئیه روزانه ۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌است.

ایران: «افزایش صادرات نفت»

در این میان خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران طی گزارشی که ۱۰ مرداد ماه منتشر کرده‌است، می‌گوید که جمهوری اسلامی در چهار ماه نخست سال جاری خورشیدی، به‌طور میانگین روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده‌است که حدود ۸ درصد بیشتر از دور مشابه سال گذشته است.

روند صادرات نفت ایران، بر اساس هزار بشکه. منبع: رویترز
روند صادرات نفت ایران، بر اساس هزار بشکه. منبع: رویترز

هنوز گزارشی از طرف سازمان‌های معتبر جهانی مانند آژانس بین‌المللی انرژی دربارهٔ میزان صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه منتشر نشده‌است، اما آمارهای رویترز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

البته ایران به غیر از آسیا به ترکیه و اتحادیه اروپا نیز نفت صادر می‌کند. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قرار است از ماه نوامبر (۱۳ آبان ماه) به اجرا گذاشته شود.

منابع: بلومبرگ، شانا، رویترز، اوپک، رویترز / د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG