لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

لاریجانی: جایگاه مجلس ریل‌گذاری پس از رهبر است


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید در «راس امور» قرار داشتن مجلس به معنای «دخالت» در همه تصمیم‌ها نیست و جایگاه مجلس «ریل‌گذاری» پس از رهبر انقلاب است.

به گزارش روز یکشنبه، دهم آذر خبرگزاری مهر، علی لاریجانی این جمله را با اشاره به اظهارات آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان کرده که گفته بود: «مجلس در راس همه امور است.»

وی به صراحت گفته که جمله آقای خمینی به این معنا نیست که مجلس «در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد.»

آقای لاریجانی، «بالاترین مقام» ایران را رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده و افزوده که وی «جهت‌گیری را مشخص می‌کنند. جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری پس» از علی خامنه‌ای است.

سخنان وی پس از آن بیان می‌شود که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به بی‌اعتنایی دولت به نظر نمایندگان در موضوع افزایش قیمت بنزین اعلام کردند استعفا می‌کنند، اما پس از حمایت آقای خامنه‌ای از تصمیم افزایش قیمت، خبری از استعفای آنها منتشر نشد.

لاریجانی در عین حال مدعی شده «شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا» که تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفت، «موقتی» است و «هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز دهم آبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته «دوره به دوره از اثرگذاری نهاد قانونگذاری در مجموعه حاکمیت کاسته شده است.»

صادقی، دلایل این اتفاق را نیز مواردی چون «شکل‌گیری نهادهای موازی، مثلاً نهادهای قانونگذاری، سیاست‌هایی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها اعمال کرده و کاستن از سطح کیفی نمایندگان و عملکرد خود نمایندگان و عملکرد روسای مجلس» عنوان کرده است.

به گفته وی، در ایران، «رئیس مجلس در هر دوره رئیس‌تر شده، به خصوص اینکه آیین‌نامه تغییراتی کرده است، مجلس عمدتاً در اختیار رئیس مجلس است» و «نحوه عمل رئیس مجلس منجر به فروکاستن نقش نمایندگان شده است.»

این نماینده به صراحت گفته که نمایندگان هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا «معتقدند مجلس عملا از اثرگذاری در نظام کلان کشور حذف شده است.»

آقای لاریجانی همچنین در نشست خبری امروز خود خبر داده که قصد ثبت نام در انتخابات دوره یازدهم مجلس ایران ندارد.

ثبت‌نام از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران از روز یک‌شنبه ۱۰ آذر شروع شد. ثبت نام کاندیداها تا روز ۱۶ آذر ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG