«احتمال دستیابی ایران به بمب اتمی ظرف یک سال آینده»

يک مقام اطلاعاتی آمريکا می گويد: ايران می تواند در يکسال آينده ميزان کافی اورانيوم غنی شده با درصد بالا برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند، اما اين کشور احتمالاً برای دستيابی به قابليت فنی ساخت بمب اتمی به سه تا پنج سال زمان نياز دارد.

ژنرال جيمز کارترايت، معاون فرماندهی ستاد مشترک، به سناتورهای کميته نيروهای مسلح آمريکا گفت: اگر تهران تصميم به ساخت يک زرادخانه اتمی و از جمله توليد اورانيوم لازم برای اين هدف بگيرد، تجربه نشان می دهد که بين سه تا پنج سال طول خواهد کشيد تا جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای دست يابد.

ژنرال کارترايت گفت که تخمين وی جنبه تجربی و تاريخی دارد و چنين تخمينی لزوما درباره وضعيت کنونی ايران نيست. وی افزود: «نمی توان پيش بينی کرد که ايرانی ها با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد.»

ژنرال رونالد برگس، رييس سازمان اطلاعات دفاعی آمريکا، نيز روز چهارشنبه گفت:ايران اکنون با توجه به تعداد سانتريفيوژهايی که نصب کرده است، می تواند اورانيوم غنی شده با عيار بالای کافی برای توليد يک بمب هسته ای را طی يکسال به دست آورد.

درهمين زمينه، ميشل فلورنی يکی از مقام های ارشد وزارت دفاع امريکا، نيز در سنای آمريکا، گفت: گرچه باراک اوباما، رييس جمهوری مشخصا در مورد ايران گفته است: «تمام گزينه ها روی ميز است»، اما در حال حاضر ترجيح با «گزينه نظامی» نيست و به نظر ما بهترين و موثرين گزينه ترکيبی از ديپلماسی و فشار است.