"سه راهنورد آمریکایی باید در ایران محاکمه شوند"

جمهوری اسلامی، امروز، یکشنبه، بار دیگر تاکید کرد که سه راهنورد آمریکایی ِ زندانی در ایران به اتهام عبور غیر قانونی از مرزهای آن کشور باید محاکمه شوند. بگزارش رسانه های دولتی از تهران، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز گفت: "تهران گرم بررسی ایراد اتهامات دیگر، از جمله اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به این سه آمریکایی نیز هست.

دولت آمریکا و خانواده سه آمریکایی یاد شده، «سِرا شُرد»، «شین باوئر»، و «جاش فَتَل» آن ها را بی گناه می دانند، و می گویند آن ها سهواً از عراق وارد خاک ایران شده اند.

پرزیدنت باراک اوباما، روز گذشته، در نخستین سالگرد بازداشت این سه جوان آمریکایی، خواستار آزادی آن ها شد و تاکید کرد که این سه تقصیری ندارند، هرگز برای دولت آمریکا کار نکرده اند، و نیز هرگز اختلافی با دولت ایران نداشته اند.

پیشتر، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی پیشنهاد مبادله این سه آمریکایی را با ایرانیانی داده بود که بگفته او در آمریکا زندانی اند. این پیشنهاد از احتمال بهره گیری تهران از این سه آمریکایی، به عنوان اهرمی برای معامله، نگرانی هایی در آمریکا پدید آورد.

با این حال، رامین مهمانپرست در تازه ترین گفته هایش، خبر هر گونه ارتباط پرونده این سه آمریکایی را، با ایرانیانی که بگفته تهران در آمریکا زندانی اند، بی پایه دانست.

جمهوری اسلامی می گوید: یازده تن از اتباع ایران در آمریکا پشت میله های زندان بسر می برند.