لییو شائوبو برنده جایزه صلح نوبل شد

لییو شائوبو، Liu Xiaobo ناراضی سیاسی و زندانی در چین، امروز (جمعه)، در اسلو پايتخت نروژ، برندۀ جايزۀ صلح نوبل سال ۲۰۱۰ ، شناخته شد.

ثوربیورن یاگلاند Thorbjoern Jagland رئیس کمیته نروژی جایزه صلح نوبل، با اعلام این خبر گفت که لییو شائوبو، برغم خطراتی که شخصاً او را تهدید می کرد، قهرمان حقوق بشر در چین بوده است.

آقای یاگلاند گفت: کمیته نروژی نوبل تصمیم گرفته است جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۰ را به لییو شائوبو، بپاس تلاش های دیرین و غیر خشونتبارش در راه حقوق بنیادی بشر در چین اعطاء کند.

آقای لییو، ۵۴ ساله، دسامبر سال گذشته به اتهام براندازی حکومت از راه فراخوان برای اجرای اصلاحات سیاسی گسترده، از جمله آزادی بیان، دین و گردهمایی در چین، به یازده سال زندان محکوم شد. جایزه صلح نوبل قرار است نوزدهم آذرماه آینده اعطاء شود. هنوز روشن نیست که چه کسی به نمایندگی آقای لییو این جایزه را دریافت خواهد کرد.


این جایزه در حالی نصیب لییو شائوبو شد که پیشتر دولت چین به برگزارکنندگان مراسم جایزه نوبل اخطار کرده بود که از اعطای یک و نیم میلیون دلار جایزه نقدی به این زندانی چینی خودداری کنند. سیما سمر، بانوی افغان فعال در زمینه پاسداری از حقوق زنان، یکی از رقبای اصلی آقای «لییو» بر سر ربودن جایزه صلح نوبل امسال بود.