پشتیبانی پنج زندانی سیاسی، مطبوعاتی و صنفی در ایران از همه پرسی

در ایران پنج زندانی سیاسی و مطبوعاتی و صنفی منصور اسانلو- رسول بداغی- رضا رفیعی فروشانی- عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی، در بیانیه ای از پیشنهاد میر حسین موسوی از منتقدان دولت، برای برگزاری یک همه پرسی، پشتیبانی کردند.

میر حسین موسوی هفته گذشته، با انتقاد از «استبداد رای» و «ماجراجویی» که به گفته او موجب رویارویی ایران با جهان شده است، خواهان اجرای یک همه پرسی در مورد سیاست‌های به گفته وی «ویرانگر» موجود در کشور شد .

پنج زندانی سیاسی در بیانیه خود با بیان اینکه، مسئولیت‌پذیری و پاسخگو نبودن از عمده‌ترین ویژگی‌های دولت‌های اقتدار‌گرا و غیرمردمی است؛می نویسند، اقلیت حاكم، نفع خود را در بی‌خبری اكثریت ملت و مبهم گذاردن مسائلِ مهم می‌دانند و نمایندگان مردم را به‌جای «وكیل الرعایا»، «وكیل الدوله» فرض می‌كنند.

بیانیه با اشاره به اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی می افزاید، اقلیت حاكم در عمل جلوی اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی را _كه زمینه‌ساز برگزاری رفراندوم در «مسائل مهم اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی» جامعه از طریق ساز و كارهای دموكراتیك و مدنی است، می گیرند.

بیانیه همچنین با انتقاد از نمایندگان مجلس می افزاید، قاطبه‌ی نمایندگان مجلس كاری جز تمكین به دولت ندارند و در عمل، اجرای اصل ۸۹ قانون اساسی را به‌دست فراموشی سپرده، ملت را از حق استیضاح دولتی ناتوان و ناكارآمد، محروم ساخته، و بحث بررسی «عدم كفایت دولت» را تعطیل كرده‌اند.

امضاء كنندگان این بیانیه، در پایان، خواهان اجرای فوری اصول ۵۹ و ۸۹ قانون اساسی شده اند و از میرحسین موسوی برای برگزاری رفراندومی آزاد و دموكراتیك، با نظارت مستقیم و همه‌جانبه‌ی ملت، و نهادهای بین المللی پشتیبانی کرده اند .