اتحادیه اروپا بر ادامه همکاری با ایران در چارچوب برجام تاکید کرد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر ادامه همکاری با ایران در چارچوب برجام تاکید کردند. در بیانیه ده ماده ای که پس از نشست نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل منتشر شد بر تعهد اتحادیه اروپا در اجرای مفاد توافق هسته ای با ایران و گسترش روابط با جمهوری اسلامی تاکید شده است. در این بیانیه با اشاره به برجام بعنوان توافقی همه جانبه گفته شده که این اتحادیه به اجرای کامل و موثر توافق هسته ای از طریق لغو تحریمهای اقتصادی و بانکی مربوط به برنامه هسته ای ایران متعهد است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در عین حال از ایران خواسته اند پروتکل الحاقی را تصویب کرده و به همکاری کامل خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرای مفاد برجام ادامه دهد.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در کارزارهای انتخاباتی خود توافق هسته ای با ایران را معامله ای بسیار بد توصیف کرده و گفته بود در صورت پیروزی برای لغو این توافق و اعمال تحریمهای شدیدتر علیه ایران تلاش خواهد کرد. آمریکا یکی از شش کشور گروه پنج بعلاوه یک است که توانست پس از مذاکرات فشرده به توافق هسته ای با ایران برسد. پس از آن آمریکا ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بخش بزرگی از تحریمهای یکجانبه و چند جانبه هسته ای علیه ایران را لغو کردند.