آسوشیتدپرس می گوید هدف سفر رکس تیلرسون به خاورمیانه ایجاد نزدیکی میان ریاض و بغداد در برابر تهران است

چند مقام آمریکایی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود هدف اصلی از سفر وزیر خارجه این کشور به خاورمیانه در هفته جاری را تلاش برای ایجاد محور سعودی‌ـ‌عراق در برابر ایران عنوان کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس روز شنبه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در سفر خود به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، قرار است در راه ایجاد ائتلافی نو میان بغداد و ریاض قدم بردارد. این خبرگزاری در گزارش خود هدف از ایجاد این ائتلاف را «بستن درهای جهان عرب به روی جمهوری اسلامی» و «مقابله با نفوذ روزافزون ایران» در منطقه عنوان کرده است.

رکس تیلرسون جمعه‌شب آمریکا را برای سفری یک هفته‌ای به چند کشور خاورمیانه ترک کرد. وزیر خارجه آمریکا در نخستین مرحله از این سفر روز شنبه وارد ریاض شد تا علاوه بر شرکت در کمیته تازه‌تأسیس «همکاری‌های عراق و عربستان»، درباره بحران یمن نیز با مقام‌های سعودی گفت‌وگو کند. او سپس در روز دوشنبه به دوحه، پایتخت قطر، خواهد رفت و پس از توقفی کوتاه در این کشور، برای نخستین بار در مقام وزیر خارجه آمریکا به دو کشور پاکستان و هند سفر خواهد کرد.

آسوشیتدپرس ابراز عقیده کرده است که مهم‌ترین هدف از سفر همین یافتن راهی برای نزدیک‌تر کردن هر چه بیشتر عراق به عربستان سعودی است تا با این کار، به گفته این گزارش، بغداد از تهران دور شود.

آن طور که آسوشیتدپرس می‌گوید، طرح دولت ترامپ برای نزدیک‌تر کردن این دو کشور تازه نیست و چند ماهی است که مشاوران امنیتی رئیس جمهور آمریکا روی آن کار می‌کند.