ایران: اقدامات چندین گروه ترویستی در مراسم اربعین خنثی شده است

حضور نیروهای عراقی در مسیر زائران

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که اقدامات «چندین تیم تروریستی» که «به صورت گروهی یا انفرادی» قصد انجام عملیات علیه زائران مراسم اربعین را داشته‌اند، خنثی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما، مجید آقابابایی روز پنج شنبه ۱۸ آبان گفت که این عملیات‌ها توسط ارتش، پلیس و «نیرو‌های مردمی» عراق خنثی شده است.

این مقام وزارت کشور جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرده است.

در همین حال شبکه العالم، شبکه عربی زبان تلویزیون ایران، به نقل از شبکه عراقی «سومریه نیوز» از خنثی سازی طرح حمله به زائران اربعین بر روی پل شمال شهر «الصویره» در استان «واسط» عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، مکصد العجیلی رئیس کمیته امنیتی این شهر، اعلام کرد که «نیروهای تروریستی تلاش داشتند تا با یک بمب حاوی نیترات آمونیاک زائران اربعین را مورد هدف قرار دهند» که این بمب کشف و خنثی شده است.

استان «واسط» در شرق عراق و در مرز این کشور با ایران قرار دارد.

سال گذشته نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، بدون بیان جزئیات اعلام کرده بود که در جریان مراسم اربعین «۲۰ گروه تروریستی و انتحاری شناسایی و پنج گروه تروریستی دستگیر شده‌اند».

در همین حال در روز پنجم آذر ۹۵ و در جریان حمله انتحاری گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش، به یک پمپ بنزین در شهر حله در جاده کربلا و بغداد که در مسیر بازگشت زائران ایرانی مراسم اربعین صورت گرفت، دست کم ۱۰۰ تن کشته شدند که حدود ۴۰ از آنها ایرانی بودند.

در شهریور ماه در جریان دو حمله انتحاری در جنوب عراق، دستکم ۷۴ نفر کشته و ۹۴ تن زخمی شدند که حداقل هفت نفر از کشته‌شدگان و تعدادی از مجروحان ایرانی بودند. گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت‌ این حملات را به عهده گرفت.

برخی از تحلیلگران سیاسی از مراسم اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده‌اند.

در همین حال مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت که دو میلیون و ۲۳۱ هزار و ۱۹۲ ایرانی برای شرکت دراین مراسم به عراق سفر کرده‌اند.

وی اعلام کرد که ۲۱۰ هزار و ۲۶۸ نفر از اتباع غیرایرانی نیز از طریق ایران به عراق سفر کرده‌اند که برخی از آنها مقیم ایران هستند.

مجید آقا بابایی همچنین خبر داد که ۳۱ نفر ازشرکت کنندگان ایرانی این مراسم «به دلایل گوناگون طبیعی» در عراق و ۱۹ نفر در ایران فوت شده‌اند.

در همین حال محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج اعلام کرد که بر اثر تصادف یک ون و یک وانت در منطقه «محمودیه» بین کاظمین و بغداد یک زائر ایرانی کشته شده و دو نفر مجروح شدند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته و علی‌رغم هشدارهای مسئولان، هزاران نفر بدون گذرنامه و ویزا قصد سفر به عراق را داشتند به طوری که سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، گفته که نیروی انتظامی ۲۱ هزار زائر بدون مدارک قانونی را به عقب مرز انتقال داده‌است.

همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین روز پنج شنبه اعلام کرد که حدود ۵۰ نفر از کسانی که بدون ویزا به عراق سفر کرده بودند، دستگیر و به ایران بازگردانده شده‌اند.

سال گذشته نیز به دلیل تعداد زیاد زائران ایرانی «فاقد ویزا» در مرز مهران، دولت عراق این مرز را بست.

آقای ذوالفقاری همچنین اعلام کرد که سازمان هلال‌احمر ۱۹۰ تن دارو به ارزش ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به عراق فرستاده است.

در سال‌های گذشته نیز برخی از سازمان‌ها در ایران از ارائه امکانات به زائران مراسم اربعین خبر داده‌اند اما مجموع هزینه این نهادها برای برگزاری مراسم اربعین اعلام نشده است.