شش نماینده مجلس از وزیر اطلاعات خواستند درباره دلیل شکایت این وزارتخانه از پرستو فروهر توضیح دهد

شش نماینده مجلس شورای اسلامی در سئوالی از وزیر اطلاعات خواستار پاسخگویی درباره دلایل شکایت این وزارت‌خانه از پرستو فروهر و آنچه «ایجاد مزاحمت» هر ساله برای برگزاری مراسم یادبود داریوش و پروانه فروهر نامیدند، شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نمایندگان مجلس که در سوال خود قتل داریوش و پروانه فروهر رهبران حزب ملت ایران را در پاییز ۱۳۷۷ «جنایت فجیع» توصیف کرده اند همچنین از محمود علوی، وزیر اطلاعات، خواستند که توضیح دهد این وزارت‌خانه تاکنون چه اقدامی برای شناسایی، تعقیب و مجازات آمران و مباشران این قتل ها انجام داده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود صادقی، فاطمه حسینی، پروانه مافی، طیبه سیاوشی، فریده اولاد قبا و بهرام پارسایی این سئوال را در جلسه علنی روز یکشنبه مطرح کرده اند.

روز شنبه پرستو فروهر در دادگاه انقلاب تهران در پرونده ای که با شکایت وزارت اطلاعات تشکیل شده بود، محاکمه شد. او در این دادگاه اتهام «تبلیغ علیه نظام» را در ارتباط با متهم کردن وزارت اطلاعات به قتل پدر و ماردش و اتهام «توهین به مقدسات» برای خلق یک اثر هنری در خارج از ایران را رد کرد. پرستو فروهر همچنین در دادگاه تکرار کرد که پرونده قتل پدر و مادرش و سایر قتل‌های سیاسی در پائیز ۷۷ به‌طور صحیح رسیدگی نشده است.

داريوش و پروانه فروهر فعالان سیاسی مخالف حکومت و محمد مختاری و محمدجعفر پوینده فعالان «کانون نویسندگان ایران» در آنچه بعدا به قتلهای سیاسی زنجیره ای پاییز ۱۳۷۷ معروف شد در تهران به قتل رسیدند. عده ای از اعضای وزارت اطلاعات به اتهام شرکت در این قتل ها متهم، بازداشت و مجرم شناخته شدند و برخی از آنان هم برای مدتی زندانی شدند.

حکومت و قوه قضائیه ایران قاتلان را «عناصر خودسر وزارت اطلاعات» دانسته است. اما بازماندگان قربانیان قتل ها در نوزده سال گذشته با استناد به برگهایی از پرونده های بازجویی متهمان و محکومان بر این باورند که آمران و مباشرانی در حکومت و وزارت اطلاعات دستور قتل های سیاسی را به عاملان اجرایی قتل‌ها می داده اند.