رهبر جمهوری اسلامی ایران دوچرخه سواری زنان در انظار عمومی را جایز ندانست

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، اعلام کرد دوچرخه سواری زنان در مکان‌های عمومی«جایز نیست».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به استفتایی که روز یکشنبه در این خبرگزاری منتشر شد، افزود دوچرخه‌سواری زنان در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست.

تا کنون منابع و مطبوعات مختلف داخلی حکم های متفاوتی را در این باره از رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده اند.

روزنامه وقایع اتفاقیه روز چهارم شهریور سال گذشته به نقل از یکی از اعضای واحد «استفتائات» دفتر آیت الله علی خامنه‌ای دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان بالغ را مشروط به عدم جلب نظر نامحرم و عدم ایجاد مفسده‌ کرده و افزوده بود به شرط رعایت این نکات جایز است. با این حال، سایت‌های نزدیک به اصولگرایان، سخنان رهبر جمهوری اسلامی در روز هشتم دی سال ۷۵ در دیدار با مسئولان سازمان تربیت بدنی را منتشر کردند که گفته بود، دوچرخه‌سواری دخترها در خیابان‌های تهران مناسب نیست. از طرف دیگر جام جم آنلاین، توئیت روز پنجم شهریور پارسال را نقل کرده که بنا بر اعلام دفتر رهبر جمهوری اسلامی دوچرخه سواری بانوان با رعایت موازین شرعی بلامانع است. با این همه، نیروی انتظامی تهران کمتر از دو هفته بعد در روز ۱۶ شهریور سال ۹۵ از برگزاری برنامه دوچرخه‌سواری گروهی «خانوادگی» که بنا بود در قالب کمپین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» اجرا شود، جلوگیری کرد.

در سی و نه سالی که از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ می گذرد، مدافعان داخلی و بین المللی برابری حقوق زن و مرد و حامیان داخلی و جهانی حقوق بشر بارها در انتقاد، مخالفت یا محکومیت احکام فقهی و حکومتی محدودکننده فعالیتهای زنان بیانیه صادر کرده‌اند.